Det internationale område (DIO)

Optagelsesprøve gymnasium

29. juni 2015 af Jasmin677 (Slettet) - Niveau: B-niveau
Jeg kender en ung udenlandsk pige som skal til optagelsesprøve til gymnasiet i matematik. Fordi hun mangler 9 klasses afgangseksamen. Hun skal tage testen på engelsk. Hun vil gerne vide hvad testen går ud på. Er der nogen der har kendskab til om der på nettet ligger en test. Øvetest eller noget. SKAL være på engelsk.

Brugbart svar (0)

Svar #1
29. juni 2015 af MaibritG

Er det på STX eller IB?
- Som regel vil testen omfatte en skriftlig prøve af 30 minutters varighed, der dækker dele af FSA-pensummet. Prøverne er som regel ikke tilgængelige online. 

Fra: http://www.gymnasiet.dk/elev-paa-sg/kommende-elev/optagelsesproeve/optagelsesproeven-i-matematik/

Optagelsesprøven i matematik er skriftlig. Du får ved prøvens start udleveret ca. 5 opgaver (12 - 14 delopgaver) som du har 30 min. til at løse. Ved prøven må du bruge skriveredskaber (blyant, lineal, passer og vinkelmåler) og en almindelig lommeregner, som du selv skal medbringe. Du skal skrive svaret på opgaven på et almindeligt stykke hvidt papir.

Hvordan er opgaverne?

Opgaverne er kun inden for emner, som du kender i forvejen fra grundskolen. Opgaverne vil være inden for emnerne: regning med plus, minus, gange og division, trekanter, ligninger, koordinatsystemer og rette linjer i koordinatsystemer og procentregning.

I nogle af opgaverne skal du regne noget ud (f.eks. regne almindelige regnestykker, løse ligninger, regne med procent). I nogle opgaver skal du tegne noget (f.eks. en linje i et koordinatsystem, en trekant med vinkler). I nogle opgaver skal du forklare noget med ord (f.eks. kunne det være at forklare hvad det vil sige at 2 er løsningen til ligningen x – 5 = 3x – 9).

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #2
30. juni 2015 af Jasmin677 (Slettet)

Tak skal du have, hun er taget afsted til prøven. Tror også mest hun var skrækkelig nervøs. Så jeg håber selvfølgelig hun klarer det.


Skriv et svar til: Optagelsesprøve gymnasium

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.