Studievalg og videregående studie

Sommer- og vinterstart og pensum?!

08. august 2015 af ejejejej (Slettet)

Hej SP

Jeg skal starte på medicinstudiet her til vinter 2016. Til det vil jeg bare lige høre (det kan lyde som et dumt spørgsmål), om pensum er det samme på 1. semester uanset, om man starter sommer eller vinter??

Jeg kan nemlig på Academic Books' hjemmeside se en pensum-liste over bøger på 1. semester. Er det de bøger, man skal have og udgør de pensum? Er der også andre bøger ud over disse? Og hvad er alternative bøger, for jeg har også hørt om det? Er det også pensum?

Udgør pensum-listen for 1. semester på Academic Books' hjemmeside pensum for både sommer- og vinterstart?

På forhånd tak!


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. august 2015 af Dulugtergrimt

Det er altid rart at vide, hvor folk skal starte henne, da det generelt er svært at udtale sig om studier andre steder i landet. Men umiddelbart tør jeg godt kaste mig ud i den her: Ja, starter du på første semester - og det ER vitterligt første semester, uanset om det er sommer eller vinter - så har du samme pensum. De alternative bøger, er bøger der reelt ikke er pensumdækkende, men som kan være lettere at læse/på et andet sprog/forklaret på en anden måde og lignende. Jeg læser normalt altid efter de alternative bøger, da de dels har en lidt anden pris og dels ikke knepper lige så meget rundt i de små, minutiøse detaljer.


Svar #2
08. august 2015 af ejejejej (Slettet)

Okay, tak for det :) jeg skal starte på KU. Så bøgerne listet i Academic Books' pensum-liste, er de bøger, der dækker pensum, men som også er anbefalet af det enkelte universitet? Hvorimod de alternative bøger også dækker pensum, men som ikke udleveres af undervisere (eller oplistes hos Academic Books), og som man selv må finde frem til?


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. august 2015 af Dulugtergrimt

Så ved jeg, hvad jeg snakker om.

Officielt er det sådan, at de anbefalede bøger dækker pensum. De alternative bøger dækker som sådan ikke hele pensum, da der af og til mangler nogle detaljer, men i bund og grund handler studiet om at se på tingene i det store billede, og forstå hovedindholdet i det lort, der står i bøgerne. Det er, hvad de alternative bøger som regel bruges til. Man må selv finde frem til dem, men I får en tutor, som har været det samme igennem, som I skal nu, og derfor kan komme med en masse gode råd. 

Husk, at du kun skal bruge én bog til hvert fag. Da jeg startede havde Academic Books på Panum luret, at hvis de udleverer en seddel med 20 bøger som musthaves, så køber de studerende det også. Med det resultat, at jeg personligt endte op med 2 bøger til kemi og var ved at købe 2 bøger til humanbiologi. Det er spild(!) af penge. Og den der falck-bog der... drop den. Det, man skal kunne, lærer man på HLR-kurset anyway.

Obs: Underviserne udleverer IKKE bøger. Det er på eget ansvar nu.


Svar #4
08. august 2015 af ejejejej (Slettet)

Okay, tak :) 

Jeg blev lidt i tvivl mht., at man kun skal bruge én bog til hvert fag. Vil det så sige, at man på 1. semester ikke skal bruge 3 forskellige bøger til faget 'Basal humanbiologi' (som det oplyses på Academic Books)?? Men hvordan ved man så, hvilken bog man SKAL bruge, og som dækker det relevante pensum for det pågældende fag på 1. semester?


Brugbart svar (0)

Svar #5
09. august 2015 af Dulugtergrimt

Det ved man ved at spørge sin underviser og/eller tutor. Eller også ser man på pensumlisten på absalon, som du får adgang til snart. Og ja, det betyder at du IKKE har brug for Holes OG den der danske OG en tredje. Du skal have én af dem. Én!

Svar #6
09. august 2015 af ejejejej (Slettet)

Okay, tak :)


Skriv et svar til: Sommer- og vinterstart og pensum?!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.