Studievejledning

Fravær

15. september 2015 af logawbjpgv< (Slettet)

Hej, 

Jeg går i 1.G og i dag havde jeg hovedpine, så jeg tog ikke i skole. Jeg kan se, at mit fravær for året er på 0,52 %, men vi havde 3 timers fransk i dag og jeg er blevet rigtig bange fordi der står, at jeg har fået 20 % fravær for en periode under fransk. Det vidste jeg altså overhovedet intet om. Jeg var jo bare væk hele dagen.  

Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre? 

Brugbart svar (1)

Svar #1
15. september 2015 af Pizzaglad (Slettet)

Der er ikke så meget at gøre. Jeg går selv i gymnasiet, og herfra ved jeg, at man ikke kan gøre andet end at skrive sin fraværsårsag. Men bare rolig. Du skal vist først op på 5-6% p.a. i fravær før det går helt galt ;)

Svar #2

Men hvad kommer der til at ske? 

Brugbart svar (1)

Svar #3

Der sker ingen ting. Bare lad være med at være fraværende tit, så sker der ikke noget. Dit fravær bliver slettet ved starten af sommerferien, så hele systemet nulstillet, kan man vel sige .

Svar #4

Tak, men jeg tænker på de 20 %. Kommer jeg til samtale eller hvad? Er det ikke noget med, at ens fravær for perioden ikke må overstige 15 %? 

Brugbart svar (0)

Svar #5

Jeg mener at have hørt, at den ikke må overstige 5-6 %. Men nej, du kommer ikke til samtale. Tænker i på dit gymnasium bruger Lectio? Derinde skriver du din fraværsårsag.  :) 

Svar #6

Jeg har skrevet min fraværsårsag. Jeg er bare nervøs for at mit fravær for Fransk under perioden er på 20 %

Samlet er det kun 2 %

Brugbart svar (1)

Svar #7

Der sker ikke noget ved ikke at komme en dag eller to. Det eneste der sker er, at procenten stiger. Det bliver først alvorligt, hvis du ikke møder op i flere uger. Så kalder din lærer dig til samtale, hvor du skal gør rede for, hvorfor du ikke møder op til undervisningen.

I starten af 1.g kan du godt risikere at få en seddel fra kontoret om dit fravær, også selvom det kun var for én dag. Men det er bare for at sikre, at du ikke bliver væk hele tiden. 

Så der er ingen grund til bekymring. 

Svar #8

Okay, tusind tak for hjælpen med det! Jeg synes altså bare ikke, vi havde fået så mange informationer om det fra vores studievejleder. Jeg var jo kun væk I DAG, og det kan det heller ikke være rigtigt, at jeg skal have advarsler og hvad ved jeg, hvis jeg ikke er der i én dag. 

Men procenten falder ikke vel - altså over tid?

Den bliver kun nulstillet efter sommeren

Brugbart svar (1)

Svar #9
15. september 2015 af nannavictoria (Slettet)

Hej! 

Jeg går i 3.g, og er efterhånden rimelig bekendt med fravær. Det er sådan, at her først på året, der er der ikke særlig mange moduler, der er blevet indlæst. Du kan se under dit fravær, at du har x antal fraværsmoduler ud af et x antal moduler. Her i starten er det typisk ud af ca. 180. Hen ad året bliver der indlæst flere moduler, og dit fravær for året falder derfor. 

Der er slet ikke noget at bekymre sig om ;-) 

Svar #10

tusind tak for hjælpen med det, nannavictoria! Jeg blev dog bare lidt bekymret efter at have set mit fravær, men tak igen. Det beroligede mig temmelig meget :-)

Skriv et svar til: Fravær

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.