Bioteknologi

Bioteknologi og farvestoffer

30. oktober 2015 af Jollybolly (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej Studieportalen, jeg sidder med en aflevering, og jeg har fået tæsket mig selv igennem den, men ved det sidste spørgsmål er jeg lidt på bar bund. 

spørgsmålet lyder således

"

Forskerne ønsker at undersøge, om farvestoffet monascorubramin er egnet til brug i forskellige føde- og drikkevarer.

5. Diskutér, hvilke kemiske og biologiske undersøgelser af monascorubramin det kan være relevant at foretage, inden farvestoffet anvendes i føde- og drikkevarer. " 

- Mine egne reflektioner går på om det er et giftigt farvestof, hvordan kroppen vil reagere på det. Om det kan frembringe nogle påvirkninger på kroppen, men jeg er meget usikker på hvordan det skal gribes an.. 

Mange hilsner. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. december 2015 af qzasger (Slettet)

Først og fremmest vil det være relant at undersøge i hvilken grad stoffet kan difundere fra fordøjelsessytemet ind i kroppen, og om stoffet omdannes ved reaktion med eks. fordøjelsesenzymer eller mavesyren, således andre potenelt skadelige stoffer difundere ind kropper. Konkret kunne eks. blodprøve omkring stoffets koncentraion være relvant. 

I det sansynlige tilfælde at stoffet, eller dets devirater, kan trænge ind i kroppen, bliver en række mere anvancerede analyser relavente. Her kunne man undersøge stoffets toxologiske effekter på dyr, og senere mennesker. Derefter kunne man undesøge stoffets for hormonforstyrene egenskaber. 


Skriv et svar til: Bioteknologi og farvestoffer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.