Studievalg og videregående studie

STX ELLER HTX?!??!

13. november 2015 af nice2CTho (Slettet)
Hej.
Jeg er en 15-årig pige, der snart skal vælge en ungdomsuddannelse.
Min drøm er at blive ingeniør fra DTU, men jeg ved ikke om jeg skal vælge STX eller HTX!

Jeg vil gerne vælge linjen Bioteknologi som man kan få på begge gymnasier.
Jeg er både god til de sproglige fag og naturvidenskabelige fag.
Mit dilemma er:
Jeg vil rigtig gerne have fransk på STX, men jeg gider ikke Historie,religion, oldtidskundskab og idræt.

På HTX elsker jeg studiemiljøet og fagene, og jeg ved at det er et nemmere valg hvis jeg skal på DTU, men jeg er ikke en god iværksætter og jeg bekymrer mig især for faget Teknologi B.

Hvad skal jeg vælge?!?

Brugbart svar (2)

Svar #1
13. november 2015 af majsen98 (Slettet)

Jeg vil helt klart anbefale HTX! Jeg er en pige på 17 år, som er i gang på 2. år, og jeg ELSKER det. Jeg oprettede faktisk den her bruger for at svare, fordi jeg kun kan anbefale det!

Jeg forstår godt at du ikke gider alle fagene på STX, dette var også en af grundene til at jeg valgte HTX, (og fordi vi ikke skal have kreativt-fag på HTX). Niveauet på HTX er tilpas og udfordrene, synes jeg. Dette kommer selvfølgelig an på hvilke stærkt du er bogligt. 

Du skal ikke bekymre dig for meget for Teknologi B. Hvis du er god til at skrive rapporter, så skal du ikke frygte faget. Du bliver bedømt mere på rapporten end på selve produktet, ellers skal du bare sørge for at komme i gruppe med nogle, som tænker ud af boksen. 

Hvis du har muligheden, så vælg HTX Sukkertoppen. Der er en masse søde mennesker, søde lærere, flotte omgivelser og et fedt studiemiljø. 


Brugbart svar (1)

Svar #2
13. november 2015 af MaibritG

Jeg har også en HTX-baggrund, og teknologi-faget har intet som sådan med iværksætteri, at gøre. I hvert fald ikke som udgangspunkt på B-niveau. Naturligvis handler det om at udtænke et produkt, men det er som regel på baggrund af konkrete problemanalyser. Derudover kan faget også handle om materialelære, udarbejdelse af livscyklusanalyser og indsamling af datainformationer. De produkter, jeg primært fik udarbejdet i teknologifaget var et skærebræt med kødsaftsopsamler, opbevaringsmøbel til børn og en forebyggende membran til drinksglas (med farveindikator for blandt andet benzodiazepiner) for at undgå drugrapes i nattelivet. Sidstnævnte produkt var også min eksamensopgave. Rent entreprenørielt, er der ikke meget hokus-pokus over det. 

Jeg tror i hvert fald ikke, at du skal lade dig afskrække af teknologifaget.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. november 2015 af OnceUponATime

Jeg har taget en STX-uddannelse, men anbefaler den ikke. Jeg synes at det er ret sørgeligt, at alle de her ekstra fag såsom idræt, hvilket man SKAL have, spiller en rolle i ens endelige gennemsnit.

Hvis jeg kunne gøre det hele om, ville jeg naturligvis tage en STX'er igen, fordi jeg i sidste ende klarede mig godt. Men tror, at det ville have været meget lettere at få gode karakter med en HTX eller en HF. Men siden jeg ingen erfaringer har med dem, er dette blot, hvad jeg tror.

På min STX-uddannelse tog jeg bioteklinjen. Og der er slet ikke noget jeg har fortrudt mere end det. Det er stadig et forsøgsfag, og lærerne fremstår derfor meget forvirrede til tider. Især når det kommer til pensum. Desværre har vi ikke en eller to eller tre bøger i biotek, men hele 13 bøger, fordi faget stadig er et forsøgsfag, og der ingen bøger er blevet lavet der dækker hele pensum. Det har været meget forvirrende, og sjældent har man kunnet finde op og ned i pensum. Jeg fraråder dette, lige meget hvor interessant det måtte lyde.

vh.


Brugbart svar (0)

Svar #4
28. april 2016 af JaneTz

Tusind tak for svarene alle sammen.
Jeg er lige blevet optaget på et HTX gymnasium i KBH og jeg glæder mig virkelig meget til at starte:)

Brugbart svar (0)

Svar #5
28. april 2016 af OnceUponATime

Tillykke med det, og held og lykke fremover! :)

Brugbart svar (0)

Svar #6
29. april 2016 af majsen98 (Slettet)

#4 Tusind tak for svarene alle sammen.
Jeg er lige blevet optaget på et HTX gymnasium i KBH og jeg glæder mig virkelig meget til at starte:)

Tillykke!! 
Hvilket et, hvis man må have lov at spørge? :)


Brugbart svar (0)

Svar #7
29. april 2016 af JaneTz

Det hedder TEC Ballerup. Skulle være et ret godt gymnasium i det område, hvor jeg bor.

Skriv et svar til: STX ELLER HTX?!??!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.