Religion

Nirvana - Buddhisme

24. november 2015 af confused1 - Niveau: 8. klasse

Hej.

Jeg skal lave en opgave om nirvana inden for buddhisme. Jeg har ikke den store viden inden for nirvana, kun de ´´basale´´ ting.

Jeg har fået opsat en problemstilling, og fået den godkendt.

Ville bare lige høre, om der var en herinde, som ved en masse om nirvana, hvis jeg kunne lave flere spørgsmål, eller ændre min problemstilling. :`) 

Min følgende problemstilling lyder på: 

Hvordan påvirker nirvana buddhister?
Hvad er nirvana for buddhister?

Er det godt eller dårligt i forhold til...... (kunne godt bruge noget hjælp)

Hvordan opnår buddhister nirvana?

Håber i kan hjælpe -  det ville redde min dag! :`)


Brugbart svar (1)

Svar #1
24. november 2015 af onewingedweeman (Slettet)

nirvana er (i min forståelse) universet i sig selv: når man har løsrevet sig fra samsara (den dødelige verden) uden at være påvirket af den 12 ledede årsagskæde, bliver man en del af universet. som motivation kan nirvana sammenlignes med himmel i kristendom, altså et mål at opnå efter filosofierne. om det er godt eller dårligt: at kunne opnå nirvana kræver at man ikke bliver påvirket af den 12-ledede årsagskæde (bl.a. uvidenhed, idioti, flokmentalitet, hunger, materialisme, sex, fødsel og død ( kan ikke umiddelbart huske hele kæden)), hvilken den nuværende Dalai lama har udtalt sig om ingen buddhister har opnået.

men jeg vil gerne understrege: jeg studerer hverken religion eller filosofi. jeg trækker bare på min gymnasieviden om emnet.

men hvis jeg var dig, ville jeg læse lidt op på den 12-ledede årsagskæde.


Svar #2
25. november 2015 af confused1

Mange tak for hjælpen. :)


Brugbart svar (1)

Svar #3
25. november 2015 af 123434

Opfattes nirvana som noget positivt eller negativt inden for buddhismen?

Målet i buddhismen er at opnå nirvana, dvs. at man kan slipppe ud af livshjulet, altså de utallige genfødsler. Når man har opnået nirvana, fordi man er blevet oplyst, træder man ud af livshjulet og vil ikke længere genfødes

Nirvana opfattes noget positivt, fordi livet i buddhismen opfattes som lidelsesfuldt

Hvem kan opnå nirvana inden for de forskellige former for buddhisme?

Begrebet dharma bruges om de personer, for hvilket der er muligt at opnå nirvana. Der er tre former for buddhisme, der har forskellige syn på, hvem der kan opnå nirvana og hvordan. 

Theravada

I theravadabuddhismen-er der kun munke, der kan opnå nirvana. Man kan ikke få hjælp til at opnå nirvana. Kaldes for det lille fartøj, da man ikke kan få hjælp af andre til at opnå nirvana og derfor er det meget få der træder ud af livs hjulet

Mahayana 

I mahayanabuddhismen har man boddvisatavaer. En boddvisatava er en person, der har opnået nirvana, men alligevel vælger at lade sig genføde for at hjælpe andre mennesker til at opnå nirvana

Mahaynabuddhismen kaldes for det store fartøj, da man kan få hjælp af en boddvisatava til at opnå nirvana og dermed er der flere, der får nirvana

Lamaisme/vahajana

I denne form for buddhismen kan man lynhurtigt opnå nirvana. 

Boddvisatva-idealet videreudvikles, man rådgives ikke blot længere af sin boddvisatva eller lama, men underkast sig sin lamas autoritet. Lamaen er oplyst og ved, hvad der er bedst for dig. Da lamaen har forstand på, hvad der er bedst for dig, så kan vedkommende lynhurtigt hjælpe dig med at opnå nirvana


Svar #4
25. november 2015 af confused1

Mange tak! 


Skriv et svar til: Nirvana - Buddhisme

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.