Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

Eksamensopgave.

28. december 2015 af gariban - Niveau: Universitet/Videregående

Hej,

Jeg er i gang med at løse eksamensopgaver, så jeg kan blive klar til eksamen. Jeg er dog gået i stå i en opgave, og jeg søger derfor hjælp, hint eller bare svaret til opgaven.

Jeg uploader lige et billede.

Jeg håber I kan hjælpe med opgaven. Det er alle underspørgsmål jeg har brug for hjælp til.

Vh.

Vedhæftet fil: SP.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
28. december 2015 af Moderatoren

Beskriv så præcist som muligt hvad du har problemer med. Gør rede for hvad du ved, og hvad du ikke ved. På den måde undgår du, at lektiehjælperen bruger tid på at forklare ting, som du i forvejen er bekendt med. Dette illustrerer også, at du har tænkt over opgaven, hvilket ofte giver hurtigere og bedre svar.


Svar #2
28. december 2015 af gariban

 Jeg har prøvet at regne opgave 1.
a)  
Det jeg starter med at gøre er at finde enhedsomkostningen pr. time. Dette gøres ved at løse ligningen:
(x timer/enhed) * (12000 enheder) = 14000 timer <=> x = 35/3
Herefter ganger jeg 35/3 med 200. Dette giver 2333,34.
Det er her jeg går i stå. For nu kommer den samlede produktion over 15000 timer.
b)
Et andet sted jeg går i stå er hvordan de faste omkostninger skal forståes. Er de faste indirekte produktionsomkostninger variable? For de bliver opgivet pr. enhed. Betyder dette at de enhedsomkostningerne for de faste indirekte produktionsomkostninger blot er givet pr. enhed for kun 1200 stk? Hvis jeg altså ganger 1200 med 500 vil jeg få fixed cost uafhængig af produktionsmængden?
For hvis de faste indirekte produktionsomkostninger er variable så er det meget tydeligt at virksomheden ikke tjener noget, hvis de accepterer specialordren. Salgsprisen bliver jo lig med enhedsomkostningerne, som betyder 0 DKK i dækningsbidrag.
Jeg håber på hjælp. :)
 


Skriv et svar til: Eksamensopgave.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.