Bioteknologi

Svampe og farvestoffer

02. marts 2016 af gegge (Slettet) - Niveau: A-niveau

Er der nogle der vil hjælpe mig med at uddybe dette svar?

Spørgsmålet lyder:

"forklar hvorfor nitrogenrige næringsmedier kan øge svampens væksthastighed"

Jeg har fundet et svar der hedder:

"Svampe kan ikke danne deres egen næring, hvorfor deres mycelium danner mykorrhiza med bl.a. træers rødder. Nu tilføres svampene blot kvælstof direkte"

Jeg forstår bare ikke hvad der menes..

Mvh Gegge


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. marts 2016 af Skaljeglavedinelektier

Spørgsmålet skal besvares mere i retning af, at nitrogen er et vigtigt element i både DNA og RNA. Nitrogen er ofte en begrænsende faktor i naturen. Kig på DNA replikation, celledeling og proteinsyntese. 

I forhold til dit spørgsmål så er svampe ikke i stand til at danne næring i form af carbohydrater, ligesom planter kan gennem fotosyntese. Svampe er heterotrofe organismer. Planten og svampen lever i symbiose, hvor svampen, som lever i eller oven på plantens rødder, forlænger plantens rodnetværk, og herved kan der optages mere næring. Mykorrhiza forøger planternes optag af vand og essentielle næringsstoffer. Planten giver til gengæld svampen energi i form af carbohydrater. 


Svar #2
02. marts 2016 af gegge (Slettet)

Så altså er det energien fra planterne der øger svampens vækstastighed? :-)


Brugbart svar (0)

Svar #3
02. marts 2016 af Skaljeglavedinelektier

Nej. Du bliver spurgt til hvorfor et nitrogenrigt næringsmedie kan øge væksthastigheden. Nitrogen indgår i mange livsnødvendige elementer. Spørgsmålet skal besvares mere i retning af, at nitrogen er et vigtigt element i både DNA og RNA. Nitrogen er ofte en begrænsende faktor i naturen. Kig på DNA replikation, celledeling og proteinsyntese


Svar #4
02. marts 2016 af gegge (Slettet)

Jeg forstår ikke hvorfor det nitrogenrige næringsmedie øger hastigheden.. 


Brugbart svar (1)

Svar #5
02. marts 2016 af Skaljeglavedinelektier

Mere nitrogen --> mere DNA-replikation --> flere celledelinger --> hurtigere vækst.

Du har ligeså brug for mere protein. 


Svar #6
02. marts 2016 af gegge (Slettet)

okay tak


Svar #7
02. marts 2016 af gegge (Slettet)

Måske du kan hjælpe med et andet spørgsmål.. 

Jeg skal diskutere hvilke kemiske og biologiske undersøgelser af monascorubramin der kan være relevante at fortage, inden farvestoffet fra svampen anvendes i føde- og drikkevarer?


Brugbart svar (0)

Svar #8
02. marts 2016 af Skaljeglavedinelektier

Slå toksikologiske grundprincipper og begreber op. 


Svar #9
02. marts 2016 af gegge (Slettet)

Hvad er det?


Brugbart svar (0)

Svar #10
02. marts 2016 af Skaljeglavedinelektier

http://denstoredanske.dk/Krop,_psyke_og_sundhed/Sundhedsvidenskab/Toksikologi/toksikologi


Skriv et svar til: Svampe og farvestoffer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.