Almen studieforberedelse (AT)

Hjælp, forskningsprojekt ang. GM-fødevarer

09. marts 2016 af Idahjk (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej,

Jeg skal i denne uge skrive mit afsluttende AT projekt i samf/bio. Mit emne er GMO'er og jeg vil gerne skrive om mulighederne for GMO'er i fremtiden. Dertil skal jeg bruge en rapport/et forskningsprojekt/ et laboratorieforsøg eller lign. til min analyse.
Det er for at jeg kan vise en biologisk metode, gerne laboratorisk- eller epidemiologisk metode, hvor man benytter en gensplejsningsmetode på en fødevare, for at optimere en eller anden egenskab i planten.
Det er lidt underordnet hvilket plante der er tale om, det væsentlige er bare, at man kan konkludere noget på resultatet af undersøgelserne/forsøgene, som er af samfundsmæssig interesse.

Jeg har googlet nettet tyndt (føler jeg) den sidste 1,5 uge og har ikke fundet noget. Jeg har virkelig brug for al den hjælp jeg kan få. På forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. marts 2016 af navneterperry (Slettet)

Cassava, som kaldes "den fattige mands kartoffel" er en afgrøde, der især spises i Afrika, som mange fattige spiser i tørkeperioder, fordi det er en tørkeresistent afgrøde. Men den er også giftig pga. plantens cyanidindhold, så derfor skal det tilberedes på en helt speciel måde, for at afgrøden ikke giver forgiftninger. Dette lykkes ikke altid, og derfor kan det være relevant at diskutere om man kunne forbedre cassavaens mænge af protein/vitaminer/mineraler og mindske cyanidindholdet, så desto færre får forgiftninger. 
Derfor kan det have en samfundsmæssig interesse at snakke om at genmodificere cassava, fordi det omhandler andre menneskers overlevelse (lol, men du ved hvad jeg mener). 
Her er et par links om emnet: 

http://ing.dk/artikel/pa-vej-mod-ugiftig-cassava-31123 

http://www.science.ku.dk/oplev-science/gymnasiet/undervisningsmaterialer/online-artikler/bio-teknologi/samlemappe/genteknologi-som-ulandsbistand/ 


Brugbart svar (0)

Svar #2
09. marts 2016 af navneterperry (Slettet)

Mht. metode, så kan du snakke om hvordan man kan bruge anti-sense gensplejsning i cassavaen. 
Jeg har ikke haft biologi på mere end B-niveau, så meget af det jeg siger sjusser jeg mig frem til :3


Skriv et svar til: Hjælp, forskningsprojekt ang. GM-fødevarer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.