Bioteknologi

HASTER MEGET!!!!!

30. marts 2016 af Sarah45 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej alle, jeg kunne godt have brug for hjælp til disse opgaver nedstående, fordi jeg forstår ikke fremgansmåden til hver af opgaverne, og jeg forstår ikke opgaverne så klart! Jeg har problemer med den første opgave og den 2 og nummer 5, jeg ved ikke, hvordan de skal beregnes!

.) Beregn massen af den dannede carbondioxid under forudsætning af, at al glucosen (25 g) omsættes ved gæring

2.) Tøris er fast carbondioxid, og det smelter ikke, men omdannes direkte til gas. Massen af 1,00 L er 1,18 kg. Beregn hvor mange liter gas, der kommer ud af en liter tøris

3.) Hvor mange hydroner dannes,når et glucosemolekyle omsættes i glykolyse og citratlyse?

4.) Hvor mange hydroner bruges i alt i respirationskæden, når et glucosemolekyle omsættes?

5.) Find den molære koncentration af glucose i opløsningen med 25 g glucosei 250 mL opløsning

Tak på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. marts 2016 af Skaljeglavedinelektier

Det er simpel mængdeberegning. Jeg er rimelig sikker på, at du kan finde hjælp i din biotek 1 bog, hvor disse opgaver er fra. Kom med dine egne bud på hvilke formler osv. der skal bruges og prøv evt. at udregne dem. 


Svar #2
30. marts 2016 af Sarah45 (Slettet)

c=(n/v) Til opgave 5

Men til opgave 1 ved jeg ikke helt!


Brugbart svar (0)

Svar #3
30. marts 2016 af Skaljeglavedinelektier

1) Jeg gætter på, at der er tale om ethanolgæring, hvor glucose omsættes til CO2 og ethanol. Ud fra reaktionsskemaet kan du aflæse reaktionsforholdet mellem glucose og CO2, som er 1:2. Ud fra massen kan du beregne stofmængden af glucose ved brug af formlen n=\frac{m}{M}, da du kan beregne molarmassen eller finde det ved opslag(google f.eks.). Ud fra dette og reaktionsforholdet kan du beregne stofmængden af CO2, hvor fra du så kan bestemmes massen ved brug af formlen n=\frac{m}{M}


Svar #4
30. marts 2016 af Sarah45 (Slettet)

Men ved du noget til opgave 3 og 4?


Brugbart svar (0)

Svar #5
30. marts 2016 af Skaljeglavedinelektier

Prøv selv at kigge i din bog. Det burde nu nok fremgå et eller andet sted. 


Skriv et svar til: HASTER MEGET!!!!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.