Bioteknologi

Polaritetsforhold og histonhale

07. april 2016 af Daisyangel (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hejsa SP

Er der en venlig sjæl som ville forklare mig opgave 4 i det vedhæftede billede. Hvordan kan jeg se hvilken betydning polaritetsforholdene i enzymet LSD1's aktive område har for bindingen af histonhale. Håber I kan hjælpe. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. april 2016 af Skaljeglavedinelektier

Visse områder vil pga. deres polaritet eller ladning tiltrække eller frastøde visse aminosyrer. Prøv at kigge på aminosyrerne som histonhalen indeholder og så se det i forhold til områderne i LSD1. Et hint kan være at kigge på om halen er tæt eller langt fra områderne. En tiltrækning vil bevirke en stærkere binding og en frastødning en svagere binding. 


Svar #2
08. april 2016 af Daisyangel (Slettet)

Så det vil sige hvis halen ligger ret tæt på områderne betyder det at der er en tiltrækning?


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. april 2016 af Skaljeglavedinelektier

Højst sandsynligt - Tjek det efter i forhold til aminosyrerne, der er i det område, og brug din viden om polaritet. 


Svar #4
08. april 2016 af Daisyangel (Slettet)

Tusind tak for hjælpen :D Jeg fik fat i det


Svar #5
08. april 2016 af Daisyangel (Slettet)

Kan du så hjælpe mig med opgave 5 i det samme vedhæftede billede. Jeg tænker lidt at det er på grund af en mutation, der er en øget aktivetet af det enzym. Men så tænker jeg videre om man kan gå i dybden med gen-ekspression. Har det noget af gøre med det, når der er en høj aktivitet af det i cancerceller?


Brugbart svar (0)

Svar #6
08. april 2016 af Skaljeglavedinelektier

LSD1's aktivitet kan være særligt højt i kræftceller, da disse netop kan forårsage en demethylering, hvor der er fri adgang til DNA'et, og der kan ske DNA-replikation. Methyleringen forhindrer normalt en konstant adgang til DNA. 

Hvad du vælger at gå i dybden med, skal jeg ikke gøre mig til herre over, men husk, at det er vigtigt at være konkret og ikke blot gengive generel teori. 


Skriv et svar til: Polaritetsforhold og histonhale

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.