Bioteknologi

Gæringsprocessen

01. maj 2016 af Sarah45 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej Alle, jeg er fuldt i gang med at skrive en rapport om gæring i bioteknologi, men under min diskussion skal jeg prøve at diskutere dette spørgsmål, som bliver stillet:


Standser gæringsprocessen, fordi glucosen bruges op, fordi ethanolkoncentrationen
bliver for høj eller af en helt tredje årsag?

Kunne jeg muligvis få svar på dette spørgsmål?

Tak på forhånd!
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. maj 2016 af mathon

Når en ønsket gæring foretages, sørger man i almindelighed for rigelig glucosemængde, så den overvejende sandsynlighed for gæringens ophør vil være, at ethanolkoncentrationen langt overstiger gærcellernes optimale miljøtærskel.
Der findes også temperaturterskler - ikke for koldt/ikke for varmt.


Svar #2
01. maj 2016 af Sarah45 (Slettet)

#1

Når en ønsket gæring foretages, sørger man i almindelighed for rigelig glucosemængde, så den overvejende sandsynlighed for gæringens ophør vil være, at ethanolkoncentrationen langt overstiger gærcellernes optimale miljøtærskel.
Der findes også temperaturterskler - ikke for koldt/ikke for varmt.

Så det er af en helt tredje årsag, at gæringsprocessen standser? Og det heller ikke, fordi ethanol koncentrationen er for høj?


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. maj 2016 af mathon

Har du overhovedet givet dig tid til at læse #1?


Svar #4
01. maj 2016 af Sarah45 (Slettet)

#3

Har du overhovedet givet dig tid til at læse #1?

Ja selvfølgelig, et af årsagerne vil være fordi ethanol koncentrationen er for høj,  men jeg har prøvet at undersøge, hvorfor og hvorledes, men det eneste jeg får ud af det er at gæringen stopper nårr den når til 13 - 14 %


Brugbart svar (0)

Svar #5
01. maj 2016 af mathon

Set i relation til gærcellerne er
                   
                                                    glucose er næringsmiddel
                                   og
                                                    ethanol et affaldsprodukt

Ingen organismer trives i al for stor koncentration af deres egne affaldsprodukter/ekskrementer.


Svar #6
01. maj 2016 af Sarah45 (Slettet)

Men kan glucosen blive brugt op, såsom i, at der ikke er nok sukker under gæringssprocessen?


Brugbart svar (0)

Svar #7
01. maj 2016 af mathon

Ja selvfølgelig kan det forekomme.


Skriv et svar til: Gæringsprocessen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.