Almen studieforberedelse (AT)

Kildekritik dokumentarfilm

07. maj 2016 af AnnaMariaLucia (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej, jeg er i gang med min EPR (HF'ens svar på AT), og jeg har valgt at arbejde med kvindelige minearbejdere i Bolivia. 
Jeg har nu fundet en vildt god dokumentar og lige netop dette, men jeg er lidt i tvilv hvordan jeg griber den an i forbindelse med kildekritik. 
Er dokumentaren første eller andenhåndskilde og er den sekundær eller primær? Den handler om kvinderne og er lavet i 2013. Den er lavet af en filmhold fra Spaninen, men handler kun om kvinderne - ikke filmholdets rejse derover eller lignende. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. maj 2016 af biotek222 (Slettet)

Har lavet denne lille kildekritiske analyse til dig. Du kan lige selv skrive  noget til de sidste svar :) 


Svar #2
07. maj 2016 af AnnaMariaLucia (Slettet)

Tusind tak!! 


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. maj 2016 af peter lind

Du skal være meget forsigtig med dokumentarfilm som kilde. Filmfolk tager meget let på om det er rigtigt. De vægter det underholdende langt højere end sandheden. Dertil kommer at de er lavet af jounalister, som har et begrænset kendskab til forholdene-

Jeg har engang klaget til DR over en dokumentarfilm, hvor der blev sagt noget som ikke blev sagt. DR gav mig ret i at det var usandt; men tilføjede  at "kunstnerisk frihed og TV formatet gav dem ret til det"


Brugbart svar (0)

Svar #4
09. maj 2016 af biotek222 (Slettet)

Man skal selvfølgelig også kigge på en kilde og en fremstillet kilde. Som Peter Lind nævner, så er dette en fremstilling. Det kan godt være at den bygger på en kilde, men ofte er det sådan, at man altid tilføjer noget usandt på kilden, for at gøre den mere interessant og underholdende


Skriv et svar til: Kildekritik dokumentarfilm

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.