Bioteknologi

DNA-analyse: hjææælp!!!

24. maj 2016 af Simon07 - Niveau: A-niveau

Hej alle!

Jeg sidder med 2 spørgsmål som jeg virkelig ikke kan svare på. Jeg har spurgt min lærer, og jeg har søgt på nettet, og jeg forstår det desværre ikke... 

Spørgsmålene lyder:

1) Hvad er en ALU-sekvens?
2) Hvilken type polymerase er Taqpolymerase, og hvad gør Taqpolymerase til noget særligt?

Jeg håber I kan hjælpe!!!
Tak på forhånd!:)


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. maj 2016 af Ecc0 (Slettet)

Mener at ALU-sekvens er transposon, dvs at den kan "flyttes" rundt i genomet.    

Tagpolymerase er termostabil og kan derfor bruges i PCR (tideliger skulle man tilføje polymerase efter hver opvarming).  


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. maj 2016 af Ecc0 (Slettet)

Mener heller ikke at Tagpolymerase har profreading. 


Svar #3
24. maj 2016 af Simon07

Tusind tak for dit svar! 

Men ved du, hvad  ALU-sekvensens funktion er? :)
Bedre sagt: Hvad bruges det til?


Brugbart svar (0)

Svar #4
24. maj 2016 af Ecc0 (Slettet)

Tja hvad tænker du der vil ske hvis du lige pludselig begyndte at sætte et stykke dna ind forskellige steder i dit genom? Mit bud er at det er med til at drive den genetiske evolution, ved hjælp at trial and error metoden ;D. Dette vil selvfølgelig resultere i nogle ikke så gode ting nogle gange, hvis det altså indsættes i gener som er ekstremt vigtige.   


Svar #5
24. maj 2016 af Simon07

Mit spørgsmål var vist ikke så godt formuleret der;D

Altså jeg ved, at en ALU-sekvens er en basesammensætning, men jeg kan ikke rigtig forklare, hvad det er helt præcist:/ 


Brugbart svar (0)

Svar #6
24. maj 2016 af Ecc0 (Slettet)

Hvad mener du? det er en DNA sekvens? En reppetetiv en så vidt jeg husker?. Men her er et linkt til wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Alu_element


Brugbart svar (0)

Svar #7
30. maj 2016 af Mm98

Det er en speciel DNA-sekvens på omkring 300 basepar, som findes i ca. en million kopier i menneskets og andre pattedyrs arvemasse.

For mere info. kan du evt. søge på Denstoredanske.dk

- Jeg anbefaler ikke Wikipedia.


Brugbart svar (0)

Svar #8
07. juni 2016 af MSkousen

Alu sekevnsen bruges også når man kigger på hvor beslægtede befolkningsgrupper er. 


Skriv et svar til: DNA-analyse: hjææælp!!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.