Almen studieforberedelse (AT)

AT-eksamen

02. juni 2016 af kasper1504 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg skal til AT-eksamen i næste uge, og jeg er i tvivl om, hvordan et talepapir ser ud. Min fagkombination er dansk A og psykologi C, hvor min problemformulering lyder:

Hvorfor opfører forældre og grupper sig grænseoverskridende, og hvordan behandles denne problematik i litteraturen?

Til at svare på min problemformulering har jeg tre underspørgsmål:

1. Hvordan kan menneskers onde handlinger og grænseoverskridende adfærd belyses ud fra relevante psykologiske teorier?  (Milgrams lydighedseksperiment og Stanfords fængelseksperiment)

2. Hvordan skildrer og forklarer Jan Guillou ondskaben og den grænseoverskridende vold i sin roman "Ondskaben"?

3. Hvordan er situationen for voldstruede børn i dag, og kan samfundet og det enkelte individ gøre noget for at hjælpe personer i samme situation som romanens hovedperson Erik?

I et talepapir skal man så komme med noget nyt, som ikke står i ens synopsis?


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. juni 2016 af Angelusica (Slettet)

dit talepapir er mest en hjælp til dig selv, og skal mere eller mindre være opbygget i punkter og stikord. tænk på en disposition over hvad du vil komme ind på. Lærer og censor har læst din synopsis, så du skal ikke redegøre for den, men istedet fortælle om din konklusion svarer på din problemformulering, samt hvilke metoder du har brugt indenfor hvert fag, og hvordan man kan se det i dine delkonklusioner, Det er meget vigtigt at du kommer ind på hvordan du har brugt fagene i dit arbejde. 

husk det er en god ide at aflevere en kopi af dit talepapir til lærer og censor, så de kan se hvad du vil komme ind på. Det sikrer at de ikke spørger dig om noget helt urelevant :) 

du behøver ikke som sådan komme med noget helt nyt, men du må meget gerne have gjort dig nye tnker om hvordan du ellers kunne have svaret på din problemformulering, eller hvilke andre fag der kunne være brugt til videre arbejde osv.  

har vedhæftet et ark til hjælp af opbyggelse af et talepapir, håber du kan bruge det, og held og lykke til din eksamen! :)

Vedhæftet fil:Hvad er et talepapir.docx

Svar #2
02. juni 2016 af kasper1504 (Slettet)

I indledningen er det så en god idé at fortælle kort, hvad ondskab er, at det indgår i socialpsykologien? :)


Svar #3
02. juni 2016 af kasper1504 (Slettet)

Men jeg har lige set, at jeg har skrevet hele sætninger i min synopsis, må jeg så ikke sige, hvad jeg har skrevet der, for synes det er ret relevant :)


Brugbart svar (0)

Svar #4
02. juni 2016 af Angelusica (Slettet)

Altså hvis du føler at det er relevant at nævne så skal du selvfølgelige have det med. AT.eksamen og talepapir er meget individuelt, så det er op til dig selv hvordan du vil lave det. 

generelt vil jeg sige at du skal undgå hele sætinger på dit talepapir, men det er bare for at du ikke ender med at læse op fra det. Hvis du synes noget er relevant for forståelsen af dit emne så er det godt at have det med :) Det er ok at have vigtige punkter med på dit talepapir, også selvom de allerede står i din synopsis. 


Svar #5
02. juni 2016 af kasper1504 (Slettet)

I min diskussion har jeg to artikler, må man egentlig godt finde flere artikler, hvis man kan? :)


Brugbart svar (0)

Svar #6
02. juni 2016 af Angelusica (Slettet)

ja det må du gerne, men husk du kun har 8-12 mins fremlæggelse :) 


Svar #7
03. juni 2016 af kasper1504 (Slettet)

Er det en god idé, at man starter med at gennemgå sin disposition? - og er det så synopsisen eller talepapiret? :)


Skriv et svar til: AT-eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.