Samfundsfag
Dommere - Hvorfor neutrale?
Jeg har læst flere steder, at dommere skal være religionsneutrale. Men jeg forstår ikke helt hvorfor? Er det, så det ikke påvirker en rettsag? Eller skal dommen over en skyldig fremstå retfærdig på en eller anden måde? Kan ikke helt se sammenhængen i det..
Håber, nogen kan hjælpe mig, for nettet hjalp i hvert fald ikke meget.
På forhånd, tak!
Svar #1
03. juni 2016 af hesch (Slettet)
Dommerforeningen formulerer det:
"En dommer skal ikke blot være uafhængig og upartisk, men også fremstå uafhængig og upartisk. En dommer skal dømme efter loven og kun den og bør ved sin adfærd og fremtræden sikre, at retten fremstår værdig, neutral og upartisk. Den måde, dommere fremtræder i retten, er af væsentlig betydning for domstolenes troværdighed og befolkningens tillid til domstolene. Dommere må ikke favorisere nogen eller dømme under hensyn til egen tro og mening. Dommere bør i enhver henseende fremstå neutralt og derved understøtte den nødvendige tillid til, at den dømmende magt udøves alene på grundlag af loven."
( Mine fremhævninger ).
Svar #3
03. juni 2016 af Studscientpol (Slettet)
En dommer bærer også kappe under en retsag. Domsmænd og nævinge skal have eget tøj på, men man opfordres til at klæde sig neutralt.
Skriv et svar til: Dommere - Hvorfor neutrale?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.