Samfundsfag

Dansk politik artikler

08. juni 2016 af Trampertyren (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej allesammen, jeg skal til samfundsfagseksamen imorgen. Jeg har trukket emnet "Dansk Politik", og har fået to artikler jeg skal lave en problemformulering ud af. Problemet er bare at jeg ikke aner hvordan problemformuleringen skal lyde, så hvis nogen af jer kunne hjælpe med en fælles problemstilling der går igen i de to artikler, så ville det være til stor hjælp.

De to artikler: 

http://ekstrabladet.dk/opinionen/sorenkjacobsen/Den-nye-d%C3%B8dszone-i-dansk-politik-og-parasit-partierne/6085600

http://www.ugebreveta4.dk/vaelgerne-dansk-folkeparti-hastigt-paa-vej-mod-midten_20469.aspx

På forhånd tak for hjælpen.


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. juni 2016 af Studscientpol (Slettet)

Hvilke fordele og ulemper er der forbundet med at være støtteparti?

Din diskussion skal tage udgangspunkt i Kååre Strøms teori om vote-seeking, policy- seeking og office -seeking. 

Teorien stiller spørgsmålet Hvad kæmper partierne for?

Hvilke mål har politiske partier(Strøm)

-Vote-seeking(Flest mulige stemmer)

Ved at føre vote seeking skal man ikke tage hensyn til om politikken kan gennemføres. Det er ofte populistisk og politik der lyder godt i folks øre. Det er ofte DF, enhedslisten og Alternativet der står for dette.

-Office-seeking(Regeringsmagt)

Venstre bl.a. der er i regering, men konsekvensen ved at sidde i mindretalsregering er, at man skal give afkald på noget af sin politik for at sikre et flertal. F.eks. er regeringens integrationspolitik strammere end Venstres reelle politik, da venstre har behov DF's parlamentarisk grundlag. Ligeså med LA og konservative. Ved at venstre fører en anden politik, bliver mange af deres vælgere sure, og en trade off ved office seeking er at man mister vælgere. 

-Policy-seeking(Realisering af mærkesager).

Ens politiske position gør et parti i stand til at få gennemført politik. Det er ofte støttepartier, der er tungen på vægtskålen. Konsekvensen er at man policy seeking ikke kan føre "populistisk" politik, da det skal være realistisk. Gør at ens vælgerjagt så får mindre betydning.

Du har fået to tekster. En tekst der siger at DF er et ydreparti og en tekst der siger, de er et midterparti. Da DF er støtteparti til regeringen, skal du diskutere fordelene og ulemperne med baggrund i de to tekster. I den ene tekst fra EB kan du argumentere for, at DF som et parti udenfor regeringen ikke er ansvarlig for regeringspolitik, og derfor har mulighed for at føre vote seeking. I den anden tekst siges der at DF er midtersøgende. Her kan man nævne at DF er policy seeking, fordi de aktivt bidrager til politikudvikling og det har tilstedekommet at DF er blevet mindre yderliggående. 


Skriv et svar til: Dansk politik artikler

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.