Eksamensforberedelse

Mundtlig Eksamen Abort

14. juni 2016 af AkumaTsumi - Niveau: 9. klasse

Hej, jeg har allerede svaret nogenlunde på mine spørgsmål som hedder:

- Hvilke etiske dilemmaer står man overfor i valget for eller imod abort?

- Hvad er kristendommens syn på abort?

- Er det ikke en kvindes rettighed at gøre hvad hun vil med sin krop?

Men min tekst er langt fra så lang som den skal være, da den skal vare omkring 8 minutter og vare kun omkring 3 min nu. Er der nogen der har en ide om hvad jeg kunne tilføje uden det bliver sådan noget ligegyldigt vås? - Tak på forhånd.

- Hvilke etiske dilemmaer står man overfor i valget for eller imod abort?

Der er rigtig mange dilemmaer vedrørende abort, da det er et emne med mange meninger og holdninger. Nu hvor abort er lovligt i visse lande er der jo rigtig mange fostre som aldrig får chancen for at leve, rigtig mange fostre der ikke lige vil passe ind og derfor bliver valgt fra. Omvendt hvis vi gjorde abort ulovligt ville der også være en masse dilemmaer. Bland andet ville man tvinge kvinder der måske uden at være villig til at blive gravide er blevet det, pga. ting såsom voldtægt. Der er også tilfælde hvor rigtig unge piger bliver gravide og er ude at stand til at tage sig af et andet liv, og hvor graviditeten kan være en meget traumatiserende hændelse for dem.

Desuden tvivler jeg stærkt på at det at gøre abort ulovligt vil stoppe kvinder for at få foretaget en abort, men til gengæld vil de ty til farligere måder hvorpå de kan få foretaget en abort ligesom det altid er gjort.

- Hvad er kristendommens syn på abort?

Det er svært at svare på hvad kristendommens syn er på abort, da der jo ikke bare er et syn, men ufattelige mange. Der er fx det katolske syn på abort, som mener er det er ABSOLUT forbudt at lave en abort på en kvinde, da det går imod det femte af de ti bud ”Du må ikke begå drab”, og samtidig er det ikke kvindes valg at få foretaget en abort, da livet i forvejen ikke er hendes, men Guds. Den protestantiske kirkes syn er ikke ligeså indelukket, der er nemlig både protestanter som er mod abort, men også mange det støtter abort

- Er det ikke en kvindes rettighed at gøre hvad hun vil med sin krop? En mands rettighed er en anden mands begrænsning. Men i dette tilfælde er det ikke 2 mænd vi snakker om, men en kvindes og en slimklats, et fosters, et barns eller hvad man nu vil kalde det. En kvinde har jo selvfølgelig rettighed over sin egen krop, men samtidig har barnet jo også rettighed til livet, ikke? Det så her at spørgsmålet om hvornår fosteret er et selvstændigt liv dukker op, for det er der mange holdninger omkring. Nogen mener det er ved undfangelsen, den danske lov når man når uge 12, nogen mener at det er okay at abortere et barn der kan forblive i live udenfor livmoderen.

Selv mener jeg ikke at fosteret på nogen måde kan sammenlignes med et født barn, og skal derfor ikke have de rettigheder som fødte barn har nu. Samt er jeg også meget enig i min første kilde. Hvorfor i alverden skal andre bestemme hvad man gør med sin egen krop? Jeg er jo godt klar over at en masse vil se barnet som noget selvstændigt og ikke bare en del af moderen, men rent biologisk er barnet stadig en del af moren, og derfor mener jeg at kvinder har ret til at få foretaget en abort. Produkt: Og så har jeg valgt at lave det her produkt, da det skal vise hvordan den her debat om abort ikke bare har et svar, men ufattelige mange og kan derfor ikke bare afgøres.


Skriv et svar til: Mundtlig Eksamen Abort

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.