Bioteknologi

ATP og gæring

17. juni 2016 af Sif18 - Niveau: A-niveau

Hej :)

Jeg skal snart til eksamen i bioteknologi A, og skal bl.a.:

Gøre rede for ATP-dannelsen ved stofskifteprocesserne respiration og gæring

Jeg tror umiddelbart, at jeg har fundet frem til et svar ang. respiration (enzymkomplekset ATP-syntase i mitochondriets membran?), men har lidt svært ved at finde frem til, hvordan der dannes ATP ved gæring.. Nogle som eventuelt kan hjælpe? :)

Tak på forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. juni 2016 af Ramming (Slettet)

Hvis vi tager udgangspunkt i ATP syntasen, så drives den af en protongradient. Denne protongradient opretholdes af den oxidative fosforylering (også kaldet respirationskæden), som drives af to elektroncarriers NADH og FADH2. Disse fåes via Glykolysen og TCA cyklusen (aka Krebs eller citronsyre cyklusen). Glukose omdannes til Pyruvat som kan omdannes til to andre stoffer. Under forbrug af ilt, bliver Pyruvat til Acetyl-CoA, der går direkte i TCA cyklusen. Sker der uden ilt, altså under "gæring/fermentering" så sker der det, at Pyruvat omdannes til Laktat. Laktat kan dog laves om til Pyruvat igen (under aerobe forhold), men ellers forbruges Laktat ikke i kroppen. Så regnskaberne lyder således, i følge Lehningers - Principles of biochemistry: Glukose til Acetyl-CoA + en omgang i TCA cyklus; 30 ATP (I reelt ATP, GTP og elektroncarriers til respirationskæden.). Hvorimod man kun får 2 ATP ud af at lave Glukose om til Laktat.

Jeg håber det kan være en hjælp. :) 


Skriv et svar til: ATP og gæring

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.