Studievalg og videregående studie

Skifte uddannelse

01. august 2016 af Mie12345678 (Slettet)
Jeg har en veninde som har et spørgsmål, der lyder ud på. Hun er liget blevet optaget på universitet ind på diplomingeniør bygningsteknik, og hun har accepteret pladsen, men nu vil hun lige pludselig gerne starte et andet sted altså på et erhvervuddannelse, men kan hun godt skrifte til et erhvervuddannelse fra universitet er det muligt?

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. august 2016 af drjuliet (Slettet)

Altså din "veninde" (som lyder mistænkelig meget som din situation beskrevet i andre tråde), kan selvfølgelig altid udmelde sig fra universitetet, det kan dog være en rigtig god ide at snakke med studievejledningen først. Om der er plads på en erhvervsuddannelse er så det næste punkt. Det må hun/du jo undersøge. Men man kan ikke lave et direkte skift, altså bare "bytte" en plads, der skal ansøges på ny, med de frister der gælder der.

Når pladsen er accepteret vil det nok anses som en afbrudt uddannelse, men mener at have hørt at 3 gangsreglen er afskaffet (det skal hun/du dog undersøge!), den betød at der var en grænse for hvor mange uddannelser man kunne påbegynde, så det har måske i den sammenhæng ikke den store betydning. 

Svar #2
02. august 2016 af Mie12345678 (Slettet)

Jeg starter også på dimplongeniør sammen med mon veninde, men hun spurgte bare om at man kunne flytte, altså jeg skal ikke flytte, fordi jeg har valgt den udannelse som jeg altid har drømt om at starte på

Brugbart svar (0)

Svar #3
02. august 2016 af drjuliet (Slettet)

Okay, men som skrevet så kan man altid udmelde sig og søge en ny uddannelse. Men det er ikke sikkert hun vil kunne starte nu, det er afhængigt af hvornår/hvordan optagelsen foregår på den erhvervsuddannelse hun tænker på, og selvfølgelig hvilke kriterier hun skal leve op til/bedømmes på.

Svar #4
02. august 2016 af Mie12345678 (Slettet)

Okay mange tak for hjælpen

Skriv et svar til: Skifte uddannelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.