Bioteknologi

SRP Leukæmi

15. november 2016 af milix98 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Er der nogle af jer som har nogle brugbare kilder jeg kan benytte mig af når jeg her om en måneds tid skal skrive SRP om leukæmi og matematiske modeller? :) Evt noter


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. november 2016 af DrNielsen

Jeg ved en hel del om leukæmi, og kan også henvise dig til god litteratur. Hvad vil du mere specifikt vide?


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. november 2016 af Skaljeglavedinelektier

Er det bare generelt om leukæmi, eller er der tale om en specifik type leukæmi? 


Svar #3
16. november 2016 af milix98 (Slettet)

Har i en idé til en specifik type leukæmi som er god at tage udgangspunkt i til SRP?


Brugbart svar (1)

Svar #4
16. november 2016 af Skaljeglavedinelektier

Jeg vil tro, det giver mest mening at snakke om leukæmi generelt og så måske dykke lidt ned i en særlig type leukæmi. Men det skal du nok selv vurdere sammen med dine vejledere. 


Svar #5
16. november 2016 af milix98 (Slettet)

Okay, jeg skal til vejledning i morgen så jeg kan lige give besked igen i morgen når jeg har fundet ud af noget mere.


Brugbart svar (0)

Svar #6
16. november 2016 af Skaljeglavedinelektier

Det er også værd at undersøg,e om der findes tilstrækkeligt med kilder til, hvad end du vælger. 


Brugbart svar (3)

Svar #7
17. november 2016 af DrNielsen

Der findes et utal af leukæmier. De findes både som lymfoide(lymfocytær), men også som myeloide - derudover kroniske og akutte. Kronisk/akut handler om hvor hurtig og aggressiv sygdommen er, mens myeloid/lymfoid handler om hvilken stamcelle canceren udgår fra. Den myeloide leukæmi afficerer de celler der bliver til røde og hvide blodlegemer samt blodplader, mens den lymfocytære sidder i de celler der angriber lymfocytterne - tit B-celler.

Overordnet har vi altså 4 grupper:

Akut lymfocytær leukæmi(ALL)

Kronisk myeloid leukæmi(CML)

Akut myeloid leukæmi(AML)

Kronisk lymfocytær leukæmi(CLL)

Derudover findes der også lymfomer som traditionelt opdeles i Hodgkin eller non-Hodgkin lymfomer. Dette er også blodsygdomme. Du bør dog være opmærksom på forskellen mellem lymfom og leukæmi;

Leukæmier udgår fra knoglemarven

Lymfomer udgår fra lymfeknuder.

Lymfom og leukæmi er altså begge blodsygdomme, men ikke samme ting.

Uanset hvilken leukæmi du vælger, vil du have mere end rigligt med litteratur til en SRP. Du kan prøve at danne dig et indtryk ved kort at læse om de 4 ovenstående jeg har listet op. Så kan du også dykke mere ned i subtyperne hvis du har lyst.

Hvis jeg skulle skrive en opgave i lekæmi, tror jeg at jeg havde valgt CML. Her er der nogle interessante symptomer som eksempelvis kæmpe-milt. Desuden kan du skrive om det såkaldte Philadelphia-kromosom som er en translokation mellem kromosom 9 og 22. Denne translokation bevirker en fusion af to gener som begynder at danne en tyrosinkinase det får celler til at dele sig uhæmmet. Her vil du også kunne tale om behandlingen med imatinib som i virkeligheden bare er en tyrosinkinasehæmmer - der jo så vil virke på den uhæmmede cellevækst. 

Hvis du mangler litteratur har jeg flere gode bogtitler samt databaser i baghånden :-)
God vind med projektet :-)


Svar #8
23. november 2016 af milix98 (Slettet)

Hej igen folkens
Mine vejledere har bedt mig om så vidt så muligt at lave en mulig problemformulering. Jeg er kommet frem til følgende: 

Forklar hvad kræft er og hvordan adskiller kræftceller sig fra normale celler. Beskriv tumorsupressor gener og onkogener.
Hvordan deler kræftceller sig? Hvordan udvikles en tumor i en kræftramt person.(overodnet: hvordan og hvorfor opstår kræft i en person. Hvilke stadier skal gå galt)
Beskriv sygdommen leukæmi, men beskriv især kronisk myeloid leukæmi, CML.
Inddrag og fortæl kort om de forskellige matematiske modeller. Beskriv en af dem specifikt. (Gompertz)
Find en løsning til en af de matematiske modeller. (Gompertz )
Hvordan foregår behandlingen for CML?

Nu hvor jeg har specificeret det jeg vil komme ind på lidt mere, ville jeg høre om i har nogle gode kilder. Bøger eller hjemmesider? :D
Eller om i har nogle kommentare på min problemformulering
Tak på forhånd
 


Svar #9
23. november 2016 af milix98 (Slettet)

Kilder til kronisk myeloid leukæmi (CML), kunne ihvertfald godt bruges!


Skriv et svar til: SRP Leukæmi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.