Fysik

Lysets Brydning

02. marts 2017 af elev3285 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej, jeg sidder med en fysikaflevering om lysets brydning, men jeg har problemer med en opgave. I forsøget skulle man sende en lysstråle gennem et halvcikulært prismes plane side (luft til akryl) og krumme side (akryl til luft), hvor man herefter skulle beregne lysets brydning samt afvigelsesprocenten. I luft til akryl blev afvigelsesprocenten 12,89% og i akryl til luft blev afvigelsesprocenten til 3,71%

Opgaven jeg har problemer med lyder: Hvilken af de to eksperimentelt bestemte værdier af brydningsidekset tror du mest på? Begrund svar. 

Håber der nogle der kan hjælpe


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. marts 2017 af Eksperimentalfysikeren

Hvad mener du med afvigelsesprocent?


Brugbart svar (0)

Svar #2
03. marts 2017 af trekdoor (Slettet)

Hej E.

det er også vigtigt at kende proceduren, hvordan det bliver eksperimentelt bestemt og hvor mange uafhænginge målinger er blevet foretaget.

Hvis det var bare måling af strål med en geometrisk vinkel-aflæser, så vil jeg antage at 12% er ok, men hvis man brugte et specielt instrument, så kunne det være ~4%.

T.


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. marts 2017 af Eksperimentalfysikeren

Hvad er det, der er 12%? Og af hvad? Hvordan er forsøget udført? Hvad er der målt?

En bemærkninng om betegnelse: Der er ingen krumme sider på et prisme. Jeg vil regne  med, at der er tale om en halvcylinder.


Svar #4
03. marts 2017 af elev3285 (Slettet)

Man skulle sende en lysstråle gennem en halvcirkulær prismes flade -og runde side. Prismet lagde på et vinkelpapir. Man skulle måle 6 vinkler ved indsendte lysstråle hos den flade side, hvor man herefter skulle man beregne indfalds -og brydningsvinklen til sin(i) og sin(b). Dataet for den flade side blev indsat i en graf (linærregession) og brydningsindekset blev aflæst til 1,69. Ved den runde side af prismet skulle vi måle grænse vinklen og beregne brydningsindekset som blev til 1,55. Til sidst skulle man beregne procentafvigelsen af dem begge, hvor afvigelsesprocent hos den flade side blev 12,89% og den rundes side 3,71%


Brugbart svar (0)

Svar #5
03. marts 2017 af Eksperimentalfysikeren

De procenttal, du angiver(med alt for mange decimaler, du bør runde af til 12% og 4%), peger mod, at det er den sidste metode, der er mest nøjagtig. Det hænger sammen med, at du har benyttet grænsevinklen, som er meget bedre bestemt end de vinkler, du har aflæst.

Pas på med betegnelserne. Det stykke akryl, du har brugt, er en halvcylinder, ikke et prisme.


Skriv et svar til: Lysets Brydning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.