Psykologi

Hvad er psykoanalysen?

06. marts 2017 af Admin005 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Jeg var i gang med at skrive en psykologisk analyse af novellen Aften (på et amatørisk niveau). Jeg faldt så lige over Sigurds psykoanalyse, og fandt det enorm interreasant. Jeg har dog svært ved at forstå hvad analysen egentligt går ud på angående id, egoet og superegoet... Er der mon én der kan formidle deres viden om psykoanalysen, på et plan så en amatør også kan følge med?

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. marts 2017 af Stats

Mennesket er styret af tre "ting".
Id: Det fortrængte og de dyriske drifter
Super ego: Normer, samvittighed og idealer

Ego: Fornuften... Og også den der træffer beslutningerne blandt idet og super egoet.

At man som 14 årig kan være sammen med en 76 årig.. Her ses der tydeligt at de dyriske instinkter har taget overhånd.

At feminister og godtroende fjerner ordet neger fra alle historiebøgerne som ordet aldrig har været skabt.. Her ses tydeligt at super egoet har taget overhånd.

Egoet forsøger at skabe balance så man ikke kommer ud i ekstremerne.

Det er altså super egoet og idet der bekæmper hinanden hele tiden. Jeget forsøger at skabe balance.

Super egoet er ofte tillært og kommer ofte fra deres forældre opdragelse. Det er altså det idealiserende billede af forældrene.

Idet er de mest primitive instinkter. Sex. Dovne. Klø sig i røven og bag efter lugte til fingeren. osv. osv. Det er også følelser - had, jalousi, at føle sig bedre end andre, behov for nedgørelse af andre osv.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #2
06. marts 2017 af Admin005 (Slettet)

Tusind tak. Har stødt på ordet drift mange gange nu i sammenhæng med psykoanalysen. Hvad menes der?


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. marts 2017 af klotte (Slettet)

Du mener formodentlig Sigmund Freud og ikke Sigurd. 

Psykoanalyse eer en talekur hvor man taler om de tman føler tænker oplever og drømmer- ud fra det laves så en analyse og man opdager at der er et mønstee ri hvad vi gør- Dette mønster søges så forklaret ved vores opdragelse og forhold til forældre og venner - vores relationer.

Freud var optaget af hvad der var bevidst og hvad der var ubevidst ..... det udtryk bruger alle idag- han  undersøgte vitiitgheder- fortalelser når vi lige igeer noget forkert men kommer til at afsløre hvad vi ubevidst tænker - det hedder en freudian slip....

Freud lavede tre personlighedsmodeller - hvor det John overover skriver er den forimplede udgave. Det vigtige er at vi har 1) fornuft/ ego- som når to voksne snakker med hianden.  2) drifter/ IDét som er det barnlige element i os alle - og fx sexualiteten -derfor er reklamer fuld af sex  3) moralen det vi bør gøre og hensynet til andre. Psykopater mangler fx  fuldstændigt et overjeg/moral......

Men så simpelt er de thelle rikke fordi dele af overjeg togså er ubevidst....

Freud snakke rmege tom libido som er livsenergien det kabende og dødsdriften som er det modsatte. 

I virkeligheden er freuds teorier så brede og danner mulighed fo rså mange fejlfortolkninger at man tor de te rløgn- men han praksis det terapeutiske arbejde og skrifter om de ter meget mer spændende- men dem kender folk ikke.

På freuds tid i wien i østrig var sex et tabu og freud mente at religion undertrykte menneskeer og gjorde dem syge. Det er ikke kun forældrene som skaber børns persnlighed det er også samfundets normer/ ideer om havd man synes er rigtigt og forkert. 

Idag har psykoanalysen mange forkellige retninger  men Sigmund startede alt det der idag er psykologbehandling, psykiatri , reklamer, og debat og frihed fra undertrykkende moral.

skriv hvis du vil vide mere.


Brugbart svar (0)

Svar #4
13. marts 2017 af klotte (Slettet)

ps: John - hverken dit eksempel med pædofili eller med feminisme - er gode ekslempler. Det første skyldes mangel på overjeg at man ikke kan bruge voksenmagt imod børn ( psykoanalysen ville iøvrig sprøge hvorfor de tlige var de telskempel du komme rmed .....?) ... Når feminister and andre socialkonstrutinister snakke rom at man skal passe på med hvilke udtryk man bruge rer det fordi der i valg af ord ligger en kultur. Man skal ikke lege hvid hersker og undertrykke et folk ved at kalden dem neger- det var impiralisterne der gjorde dette. Det har intet med superego at gøre - det er ego snak om at behandle folk ordentligt. Begge eksempler ligger hel tog aldeles udenfor psykoanalysens virkefelt.

Mange danslærere filmanalytikere bruger psykoanalyse fordi man i kunsten finde rden legende skabend ekraft som Freud kaldte " reggresion i jegets tjeneste" -


Brugbart svar (0)

Svar #5
13. marts 2017 af klotte (Slettet)

En psykoanalytisk skilding af Tove ditlevsens novelle- vil arbejde med at mørket betyder at drifter tager over angst og sexualitet.

Hunker den som at hun e rbage for stedfaderen.

læs på wikipedia om ødipuskonplexet ....

psykoanalysen snakker også om udviklingsfaser fra barn til voksen - hver fase har et tema og ødipus/ elektrakomplexer  er meget vigtige. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
13. marts 2017 af klotte (Slettet)

ps: John - hverken dit eksempel med pædofili eller med feminisme - er gode ekslempler. Det første skyldes mangel på overjeg at man ikke kan bruge voksenmagt imod børn ( psykoanalysen ville iøvrig sprøge hvorfor de tlige var de telskempel du komme rmed .....?) ... Når feminister and andre socialkonstrutinister snakke rom at man skal passe på med hvilke udtryk man bruge rer det fordi der i valg af ord ligger en kultur. Man skal ikke lege hvid hersker og undertrykke et folk ved at kalden dem neger- det var impiralisterne der gjorde dette. Det har intet med superego at gøre - det er ego snak om at behandle folk ordentligt. Begge eksempler ligger hel tog aldeles udenfor psykoanalysens virkefelt.

Mange danslærere filmanalytikere bruger psykoanalyse fordi man i kunsten finde rden legende skabend ekraft som Freud kaldte " reggresion i jegets tjeneste" -


Brugbart svar (0)

Svar #7
13. marts 2017 af klotte (Slettet)

hov beklager jeg ikke fik rettet slå/stavefejl.....


Brugbart svar (0)

Svar #8
14. marts 2017 af Stats

Klotte. Det er altså korrekt det jeg siger.
- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #9
14. marts 2017 af klotte (Slettet)

nej, Dennis- jeg er psykoanalytiker


Brugbart svar (0)

Svar #10
14. marts 2017 af Stats

Billedresultat for old girl and young boy love advertise

Så når dette er fra en reklame - så er det ikke det id'et der sættes i fokus??? For så skal du lige over og fortælle mine gamle lærer nogle ting du.... Men jeg må desværre bøje mig i støvet - hvis det du fortæller mig er korrekt og så beklager jeg selvfølgelig.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #11
15. marts 2017 af klotte (Slettet)

ALLE reklamer spiller på libidoen.....  men de thar ikke med struktur at gøre -du må skele imellem strukturmodel og energiforvaltning.


Skriv et svar til: Hvad er psykoanalysen?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.