Religion

Vishnu- hinduisme

09. juni 2017 af Heeyoo - Niveau: 8. klasse

Hvordan adskiller Vishnu sig fra Brahma, og Shiva?


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. juni 2017 af MLektiehjælp

Hinduismen er som religion ikke særligt ensartet, dvs. at de fleste hinduister vil have forskellige syn på dette. For nogle (Vaishnavisme) er Vishnu den øverste guddom, som manifesterer sig i forskellige avatarer, som eksempelvis Buddha og Krsna. 

Andre ser Shiva som den øverste guddom, imens helt andre ser de tre guder som en treenighed sammenlignelig med den Kristne, kaldet TrimUrti. Her har de tre guddomme hver sine kosmiske funktioner, sådan;

Brahma - (G)enerator

Vishnu - (O)perator

Shiva - (D)estroyer

Overordnet set kan du ikke sige hvad hinduister tror på, idet der er mange forskellige syn på Vishnu inden for samme religion. Dette er blot et lille udvalg af de forskellige positioner, du er selvfølgelig velkommen til at skrive, hvis jeg kan hjælpe mere dybdegående. 


Svar #2
11. juni 2017 af Heeyoo

JA TAK

Eller vil du ik fortælle mig mere om hvordan han vedligholder verdenen? hvis du kan


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. juni 2017 af MLektiehjælp

I modsætning til i vesten, hvor vi tænker tid som linæer, tænkes tid i Indien som cyklisk. Dette betyder bla. at skabelsen og ødelæggelsen af universet er begivenheder som sker flere gange (med store mellemrum). 

I den forståelse af hinduismen som du arbejder med, står Brahma for skabelsen af universet, Vishnu for opretholdelsen og Shiva for ødelæggelsen. Det vil sige, at de har hver deres kosmiske funktioner, og at Vishnu er aktiv i al den tid som du oplever. 

Dette er selvfølgelig kort fortalt, men du er velkommen til at skrive hvis jeg kan gøre mere :)


Skriv et svar til: Vishnu- hinduisme

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.