Studievejledning

Forbedrede til økonomistudiet

16. juli 2017 af nejvelda
Hej

Jeg har søgt ind på økonomistudiet som førsteprioritet og håber på at komme ind.
Det er to år siden jeg afsluttede gymnasiet, så matematikken er ikke helt så frisk som den kunne være. Jeg har inde på bookboon hentet bogen grundlæggende matematik for økonomer og starter med at læse i den.
Har i ellers nogle andre råd, der kan give mig en god start på økonomistudiet (med erhvervslinjen). Jeg har i forvejen lidt viden om swot-analyse, porters five forces, target price (driftsøkonomi) og andet vedr. strategi og virksomheder, men jeg ved selvfølgelig ikke om man har om disse på studiet.
I vil måske nok ikke råde mig til ikke at se på noget i her i ferien, men da jeg er meget bekymret for at få det svært mht fagligheden i løbet af studiet vil jeg gerne se på nogle ting, mens jeg har tid og overskud.

På forhånd tak!

Brugbart svar (2)

Svar #1
16. juli 2017 af SkipperN

Du skal ikke være så nervøs for de generelle ting som porters osv. Alt inden for driftsøkonomien skal nok komme. Men fokuser på matematikken. Universiteterne udbyder gerne brush-up kurser i matematik op til studiestart. Det gjorde jeg brug af og var glad for. Nu ved jeg ikke hvor du skal starte henne, men i Århus er der også på selve studiet godt 2 ugers brush-up i matematik før undervisningen for alvor går i gang i matematik. Jeg antager, at det er oecon studiet du søger. 


Brugbart svar (1)

Svar #2
16. juli 2017 af SkipperN

Dermed ikke sagt, at du selvfølgelig ikke skal tage dig sammen med det driftøkonomiske. Noget af det kan også være svært forståeligt. Men rent statistisk, så er det matematikken største delen knækker nakken på.


Svar #3
16. juli 2017 af nejvelda

Jo det er oecon jeg har søgt ind på med erhvervsøkonomisklinje.
Grunden til jeg ren faktisk er nervøs er fordi jeg har spildt to år på to andre uddannelser, det ene var fagligt virkelig svær og stressende for mig, mens det andet var et meget forkert valg. Dog jeg har fagligt stadig lært en del jeg kanbruge. Jeghar søgt SDU som førstepriorit og indtil videre kan jeg ikke se noget om kursus på der side, men det kan jo være det kommer senere.

Brugbart svar (1)

Svar #4
16. juli 2017 af SkipperN

Alle vælger forkert en gang i mellem. Oecon er svært, så kort kan det siges. Men jeg vil samtidigt vove at påstå, at ALLE som opfylder adgangskravene til uddannelsen kan komme igennem, hvis bare de vil det nok. Hvis du finder studiet spændende, så skal du ikke være nervøs men bare nyde de 5 år. Skriv til studievejledningen og hør om de udbyder brush-up på SDU. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
17. juli 2017 af M@ds (Slettet)

Jeg ville også anbefale dig at gøre som SkipperN siger. Søg på "brush up matematik" og find et universitet. Det er som regel gratis, og nogle steder er der både tilstede- og online-kurser.


Skriv et svar til: Forbedrede til økonomistudiet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.