Kemi

Ligevægtskonstanten

27. august 2017 af H3h3 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej alle, jeg har følgende opgave (se vedhæftet fil)


Svar #1
27. august 2017 af H3h3 (Slettet)

Hej alle, jeg har følgende opgave (se vedhæftet fil) 

Hvor jeg ved, at Kc = 50, men jeg skal beregne Kp. Min umiddelbare tankegang, er at jeg beregner stofmængden af de forskellige stoffer, og derefter finder jeg den aktuelle stofmængdekoncentration, hvorefter jeg kan beregne ligevægtskonstanten, men jeg er faktisk usikker på, om jeg bare skal skrive reaktionsbrøken til at starte med!

Vedhæftet fil:Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #2
27. august 2017 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. august 2017 af janhaa

a)

K_p=K_c*(RT)^0=K_c=50

b)

K_p=2,6*(R*298)^{-1}=0,106


Brugbart svar (0)

Svar #4
27. august 2017 af mathon

da
          \small p=c\cdot RT

          \small c=p\cdot (RT)^{-1}


Brugbart svar (0)

Svar #5
27. august 2017 af mathon

a)
                     \small \frac{\left [ HI \right ]^2}{\left [H_2 \right ]\cdot \left [ I_2 \right ]}=K_c

                     \small \frac{\left (p_{HI}\cdot (RT)^{-1} \right )^2}{p_{H_2}\cdot (RT)^{-1}\cdot p_{I_2}\cdot (RT)^{-1}}=K_c

                     \small \frac{{p_{HI}}^2}{p_{H_2}\cdot p_{I_2}}=K_p=K_c


Brugbart svar (0)

Svar #6
27. august 2017 af mathon

b)

                     \small \small \frac{\left [ COCl_2 \right ]}{\left [CO \right ]\cdot \left [ Cl_2 \right ]}=K_c

                     \small K_p=\frac{p_{ COCl_2} \cdot (RT)^{-1}}{P_{CO} \cdot (RT)^{-1} \cdot p_ {Cl_2}\cdot (RT)^{-1}}=K_c\cdot (RT)

                                                                                                          
    


Brugbart svar (0)

Svar #7
29. august 2017 af mathon

b)
 korrektion
                        

          \small \small \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! K_p=\frac{p_{COCl_2}}{p_{CO}\cdot p_{Cl_2}}=\frac{\left [COCl_2 \right ]\cdot (RT)}{\left[CO \right ]\cdot (RT)\cdot \left [Cl_2 \right ]\cdot (RT)}=\frac{\left [COCl_2 \right ]}{\left[CO \right ]\cdot \left [Cl_2 \right ]}\cdot \left (RT \right )^{-1}=K_c\cdot \left ( RT \right )^{-1}=

                     \small \left (2{.}6\; \tfrac{L}{mol} \right )\cdot \left ( \frac{1}{\left (0{.}083145\; \tfrac{bar\cdot L}{mol\cdot K} \right )\cdot\left ( (273{.}15+25)\; K \right )} \right )=0{.}105\; bar^{-1}

                           


Skriv et svar til: Ligevægtskonstanten

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.