Kemi

Regression af lambert-beers lov.

12. april kl. 21:52 af BrunoCarl - Niveau: B-niveau

Hejsa, har lavet forsøg i kemi omkring lambert-beers lov, hvoraf vi har fået nogle datapunkter og deraf lavet proportionel regression. Jeg står dog i problematikken om der er en relativafvigelse på modellen, som er vedhæftet. Det ses der er 4 punkter over kurven og det sidste så ligger under kurven. Jeg har allerede sorteret et par punkter fra da de afveg al for meget. Og er dette nok til at afkræfte teorien? håber nogen kan hjælpe:) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. april kl. 22:19 af Anders521

#0 Jeg ser 5 punkter i koordinatsystemet. Det er vel ikke meningen at sortere punkter fra dit datasæt? 


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. april kl. 22:27 af ringstedLC

Du skal ikke fjerne et- eller flere datasæt medmindre du ved at der er sket en fejl. Ideen med regression er jo netop at lave den bedste model på forsøgets data og så se, hvor godt den passer med teorien. Dét gøres somregel ved at vurdere R2 i forhold til en minimumsværdi.

Da praksis oftest afviger lidt fra teori fås stortset aldrig en R2 = 1


Svar #3
12. april kl. 22:28 af BrunoCarl

Jo, på baggrund af teorien. Det gælder nemlig kun for relativt lave koncentrationer, så når der er koncentrationer, der giver en absorbans på over 1,5, så kan der ikke længere absorberes nok lys til at det giver mening at måle på.

Det fik vi da ihvertfald afvide af min lærer.


Brugbart svar (0)

Svar #4
13. april kl. 01:35 af Rumballsm

Man må ikke fjerne datasæt i nogle som helst naturvidenskablige forsøg. Så kunne man ligeså godt lade være med at lave forsøget og så bare skrive nogle tilfældige værdier ind for en lineær kurve. Hvis ens punkter "fitter" dårligt til din regression, så kan du lave et godt diskussionsafsnit, hvor du forklarer om hvilke faktorer der kan spille ind og forstyrre dit forsøg.


Skriv et svar til: Regression af lambert-beers lov.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.