Studievejledning

Biotek-linjen eller samfA engA?

31. august 2017 af inneedofhelp123

Hej.

Jeg er 1.g'er i grundforløbet og jeg skal til at vælge linje om ikke alt for længe. Det er bare sådan, at jeg står imellem to vidt forskellige linjer:

- Bioteknologi A, matematik A og fysik B

eller

- Samfundsfag A, engelsk A

Jeg synes selv at bioteknologi er helt vildt spændende, og jeg elsker alt det undervisning der har at gøre med celler, DNA, GMO osv. Det er virkelig noget af det jeg synes er mest interessant og jeg får den fedeste følelse, når jeg forstår sådan noget. Jeg er dog bare ikke så glad for fysik, og jeg tror ikke at jeg ville kunne klare at have matematik på A-niveau, så jeg er bange for at linjen vil være alt for svær for mig, da jeg allerede hører at den er meget svær for folk der rent faktisk er gode til fysik osv.

Så er der den med samfundsfag og engelsk. Jeg er rigtig god til begge fag, og synes også at samfundsfag (især) er rigtig spændende. Jeg får bare ikke den samme 'wow-følelse' når jeg lærer noget nyt i samfundsfag, som jeg gør når jeg lærer noget nyt i f.eks. biologi. Men jeg synes stadig at linjen virker rigtig fed.

Så er der det her problem, at den grundforløbsklasse jeg går i nu, er med alle dem med naturfaglige interesser. Og det er den bedste klasse jeg kunne forestille mig. Der er seriøst ingen snobbede mennesker, alle er nede på jorden og sjove, sammenholdet er godt, og der var næsten ikke nogen jeg kendte på forhånd (hvilket er mig en stor fordel). Men i de samfundsfaglige klasser (på mit gym)er der helt vildt mange snobbe-typer og slagger-typer, som jeg slet slet ikke bryder mig om. Jeg er seriøst bange for at få en vildt dårlig dårlig klasse, hvis jeg starter på samfundsfagslinjen..

Så hvad vil I mene, at jeg bør gøre? Undskyld jeg skrev så meget!!

OBS: Jeg kan ikke hæve biologi til A, hvis jeg vælger den samfundsfaglige linje, da jeg har valgt spansk på A-niveau og jeg ikke vil have seks A-fag.


Brugbart svar (1)

Svar #1
31. august 2017 af OliverHviid

Hvis jeg var dig, så ville jeg prøve at se situationen an. Hæng mig ikke op på det, men varer grundforløbet ikke i tre måneder? Hvis ja, så giv det lidt mere tid, og se om du har samme mening om tingene. Jeg mener blot, at bioteknologi måske også bliver for "svært", da du jo kun lige er begyndt, hvis du ikke er så naturvidenskabelig...? Selvfølgelig har du stor interesse, og det er jo trods alt lysten, som driver værket. Du skriver også, at din klasse er rigtig god, og samholdet er godt - at have en behagelig klasse er et vigtigt element , hvis man ønsker en god gymnasietid, vil jeg sige, og det er ikke det værd at gå i en "dårlig" klasse i hele tre år. Dette var mine blot tanker om situationen. Bare skriv, hvis du er i tvivl om noget, har flere spørgsmål etc. 


Skriv et svar til: Biotek-linjen eller samfA engA?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.