Historie
Nationalisme
Med henblik på nationer og nationalisme . Skal jeg i historie forklare ordet : "Folk".
Jeg har skrevet lidt selv, men jeg kunne godt bruge noget hjælp til at forstå det "helt korrekt", så hvis der er nogle som sidder og kender til ordet så skriv endelig.
1000 tak
Svar #1
28. september 2017 af Moderatoren
Hvis du indsætter det, du selv har skrevet, så kan lektiehjælperne se om du er på rette vej.
Svar #3
28. september 2017 af HFNU (Slettet)
Yes det vil jeg gøre.
Det er fordi jeg har læst at den danske nationalisme "for alvor" starter ca. i 1800-tallet efter krigen mod Tyskland i 1864, hvor Danmark mister Slesvig Holsten, og Lauenborg. Her udvikler Danmark en form for nationalisme som har oprindelse i den tysk inspireret nationalisme, hvor der lægges mest vægt på ; En fælles "historie og kultur", altså det etniske. Hvorimod før 1800 tallet var den danske nationalisme mere styret af det territoriale, altså at alle at individet var en del af nationen ved det at være født i samme land!.
Jeg skal så definere hvordan ordet "folk". Jeg har skrevet dette til det: Folk: Ordet ”folk” skal forstås i forhold til den danske nationalisme som startede ca. fra slutningen af 1700-tallet, starten af 1800-tallet. Ordet ”folk” der var inspireret af den tyske ide om ”das Volk” (folket) samt af den franske ide om nationalisme, som havde slagordene ”la patrie” (fædrelandet). Nationalismen var både set på som et kulturelt aspekt,, men samtidig så man også på nationalismen udefra et politisk aspekt, der lagde vægt på ”kultur og kulturelt fællesskab”.
Jeg synes ikke helt min jeg får forklaret "folk" korrekt. Er der nogle der kan hjælpe mig med det.
hvor Danmark måtte opgive Slevig-Holsten og Lauenborg til Tyskland,
Svar #4
26. oktober 2017 af nikolaj4
om 1864 er det den oficielle version, du skriver, som skal fremhæve vor ufejlbarlige folkestyre, og samtidig stemple de"t "slemme Tyskland"
Den fransk- Tyske krig 1870 er på samme måde fordrejet mod Tyskland, Frankrig erklærede Tyskland krig
p.g. af diplomatiske ordudvekslinger.
Som Napoleon vist har sagt; "Historie er det man blev eninge om efter det var sket
hvad der skete var at danmark blev hindret i at indlemme del hertugdømmet slesvig i danmark (novemberforfatningen). den afdøde kong frederik var ogsaa statsoverhoved(hertug i slesvig-holsten).,
og arvelovene(spindesiden) for S-H ville bevirke at en lokal vist nok en Augestenborg skulle være hertug
jfr den franske præsidet er statsoverhoved i Frankrig og også i Andorra, men Andorra er ikke en del af frankrig men et selcstændigt land land.
Novemberforfatningen var at den danskef orfatning ogsaa omfattede Slesvig. Det var det samme Sadam Hussein lavede(ca 1990) da han lod Iraks forfatning også omfatte Kuwait . Iøvrigt med samme resultat, borset fra at vores folketing ikke blev forfulgt oghgenrettt af Preussen/østrig, man varvel mere civiliceret dengang..
LDet lille lauenbog var dansk men til gengæld fik vi Æro som var del af slesvig. desuden tmener jegvar der nogle kongelige enklaver ved ribe det blev byttet mod nogle sogne syd for kolding som gik til danmar.
det sidste kan du under søge nøjere
Området var tysk folk og kultur på nær nord dfor en linie der ca gik lidt sydligere en den den nuværende grænse, IBismarkc havde foreslået denne linie, men folketingets militære " eksperter"mente vi kunne holde Danevirke..
og mente vi kunne
Svar #5
26. oktober 2017 af HFNU (Slettet)
Mange tak for alt det her info. Det er godt nok fedt...for jeg synes jeg har fundet ud af at der lige er nogle ting jeg skal kigge på...Når du skriver arvelovene spindesiden, hvad mener du så egentlig?
Skriv et svar til: Nationalisme
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.