Engelsk

Scenisk fremstilling

20. oktober 2017 af HFNU (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg har et spørgsmål angående scenisk fremstilling i noveller på engelsk. Hvilken effekt har en scenisk fremstilling. Er der nogle som vil hjælpe med det vil jeg bliver super glad .

Tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. oktober 2017 af Smut1

http://annefrederiksen.dk/Dansk/Skrop/Fremstillingsformer.htm

Husk når du googler, at du også kan søge på siden!


Svar #2
20. oktober 2017 af HFNU (Slettet)

Tak den vil gemme


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. oktober 2017 af Stygotius

Den sides beskrivelse af scenisk fremstilling er, for nu at sige det meget forsigtigt, elendig og totalt ubrugelig.


Brugbart svar (0)

Svar #4
22. oktober 2017 af Stygotius

At læse en scenisk fremstilling er som at overvære et skuespil. Det er en l-a-n-g-s-o-m beskrivelse af en handling -med mange beskrivende  detaljer. Den er som regel i nutid.

Hvad der er vigtigt er at fortælletiden er den samme som den fortalte tid, dvs. handlngen  komprimeres ikke og bredes ikke ud.  På den måde blive læseren en del af det der foregår mens det foregår.

Om det er på engelsk, tysk, dansk eller sydøstkinesisk er ligegyldigt.


Svar #5
22. oktober 2017 af HFNU (Slettet)

Tak for svaret. Hvordan er sprogbruget, foruden at det er detaljeret beskrevet. Er der f.eks. nogle specifikke ordklasser som anvendes .


Svar #6
23. oktober 2017 af HFNU (Slettet)

Vil du forklarer hvad forskellen mellem fortælletiden og den  fortalte tid er.  


Brugbart svar (0)

Svar #7
23. oktober 2017 af Stygotius

Det er ikke kun specielle ordklasser der bruges. Det er generelt detaljerede beskrivelse af enkeltheder. Derfor vil de måske nok være mange (beskrivende) adjektiver

M.h.t. fortælletid og fortalt tid er det nok nogle begreber du nemmest kan forstå hvis du giver mig din mailadresse; så kan jeg sende dig min trykte redegørelse for fortælletekniske begreber,     .....hvis du altså er interesseret.


Svar #8
23. oktober 2017 af HFNU (Slettet)

Vil du sige at det her er en senisk fremstilling :

Benny didn't answer, so Abe got the key. He found Benny huddledup in a corner with his head buried in his knees, trembling, with sweat running down his facein spite of the cold. It's raining, " Benny said. "Benny, get up. Whats wrong? " Go away" Benny said. "It's raining". "I'll get a doctor, Benny. I'll ..." Don't - you mustn't. Go way. Please Abe. "But Benny..." 

??Det er et lille stykke fra en engelsk novelle af Mordecai Richler. 


Brugbart svar (0)

Svar #9
23. oktober 2017 af Stygotius

Ja.


Svar #10
23. oktober 2017 af HFNU (Slettet)

TAK for svar på mit spørgsmål

Svar #11
23. oktober 2017 af HFNU (Slettet)

Jeg har lige 1 spørgsmål mere, foregår handlingen ofte flere forskellige steder når novellen er scenisk fremstillet...


Brugbart svar (0)

Svar #12
23. oktober 2017 af Stygotius

Det kan godt tænkes. En scenisk fremstilling er jo som at præsentere en scene i et skuespil. Det foregår jo også oftest på én scene. Der er ofte en del replikker i en scenisk fremstilling (som i skuespillet). Når scenen skifter i en prosatekst, kan forfatteren jo stadig godt vælge at beskrive hvad der foregår scenisk. Hvis f.eks. handlingen i en stue i en lejlighed lige er blevet beskrevet scenisk, kan en person  godt gå ned på gaden, og hvad der så foregår dér, kan så udmærket også  beskrives scenisk.


Svar #13
24. oktober 2017 af HFNU (Slettet)

Ok ja . Så må jeg lige finde ud af hvordan jeg kan forklarer det. Tak for hjælpen

Skriv et svar til: Scenisk fremstilling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.