Bioteknologi

Kronisk Myeloid Leukæmi - HJÆLP

06. november 2017 af NiklasLarsenMolbjerg - Niveau: A-niveau

Hej alle

Jeg sidder med følgende spørgsmål og kan simpelhen ikke se hvordan jeg skal svare på disse, så derfor beder jeg jer om hjælp...

Opgave (VEDHÆFTET)

Mvh. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. november 2017 af BiologyNerd

1) Det, der er sket, er en translokation (også kaldet re-arrangement). En lille del af kromosom 22 og en lille del af kromosom 9 har byttet plads (hvilket er vist på figur 1 i din opgave).

2) Som det ses på figur 2 (i din opgave), bliver BCR-genet og ABL-genet transskriberet hver for sig normalt, og de danner derfor hver deres mRNA produkt - de normale celler udtrykket altså ikke BCR-ABL-proteinet. Men ved mutation (translokation) er de to ellers forskellige gener blevet til ét fusionsgen. De bliver derfor transskriberet samtidig, og de danner et fælles mRNA produkt og også et fælles protein - de muterede celler udtrykker derfor fusionsproteinet BCR-ABL.

Håber det var behjælpeligt :-) 


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. november 2017 af DrNielsen

Som et lille funfact kan det nævnes at translokationen danner philadelphia kromosomet, som faktisk er en diagnostisk markør for CML. Produktet - denne tyrosinkinase - er ikke normalt forekommende. Derfor kan man targeterer behandlingen med stoffet imatinib som er en tyrosinkinaseinhibitor. Den meget targeterede profil gør, at stoffet har få bivirkninger og har revolutioneret behandlingen. De fleste mennesker med CML kan leve længe med sygdommen. Man døde af sygdommen førhen.


Skriv et svar til: Kronisk Myeloid Leukæmi - HJÆLP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.