Historie

den kolde krig

20. november 2017 af hewe1 (Slettet) - Niveau: 8. klasse

Nogen der kan forklar kort om den kolde krig og måske hvorfor det hedder den kolde krig?

Tak på forhånd


Brugbart svar (1)

Svar #1
20. november 2017 af AngelOneOne

Hej,

Prøv at læse Wikipedias artikel om emnet: https://da.wikipedia.org/wiki/Den_kolde_krig

Det blev kaldt "Den kolde krig" fordi det var en "krig" der ikke var "varm", altså en krig uden kamphandlinger.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
20. november 2017 af hewe1 (Slettet)

Hej Angel

Jeg har været inde, men da jeg skal skrive kort (en halv til en side) i min rapport om den kolde krig så hvis jeg skal omformulere det bliver det for kort, og jeg skal ikke skrive hvad der skete de 45 år bare kort men der står om de 45 år hvsi du forstår mig så om du måske kan skrive kort?


Brugbart svar (1)

Svar #3
20. november 2017 af AngelOneOne

Hej,

Jeg kunne godt skrive et resumé af det, men det synes jeg du selv skal gøre af to vigtige årsager.

1) Ved at få et færdigt resumé leveret, lærer du ikke vigtigheden af at kunne læse en tekst og lave et resumé over den tekst, som dækker de væsentligste punkter, eller får tekstens budskab med.

2) Hvis andre skriver dine opgaver, vil din lærer kunne se det. Der er nok ikke to mennesker der formulerer sig ens, så din lærer vil kunne se at du har "snydt". Det er måske ikke så alvorligt for dig i dag, men det kan få store og alvorlige konsekvenser i fremtiden, hvis du ikke allerede nu, lærer begrænsningens kunst, samt det at kunne referere en tekst ud fra dine egne ord og ideer..

Hvis jeg skal komme med et par råd til hvordan du kan opsummere teksten, så skriv om årsagen til den kolde krig opstod (øst/vest delingen af Europa efter 2. verdenskrig). Hvilke større udfordringer har der været  under den kolde krig(eventuelt på punkt form, eller meget, meget kort resumé af hver større begivenhed.). Afslut med hvordan den blev afsluttet.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #4
21. november 2017 af hewe1 (Slettet)

Hej,

Det er rigtigt. Jeg har indtil videre skrevet det her:

- Den kolde krig

den kolde krig var den politiske konflikt der foregik i 45 år, perioden mellem 2. Verdenskrigs afslutning i 1945 frem til Berlinmurens fald i 1989. konflikten var imod de to supermagter, USA og Sovjetunionen, sammen med deres allieret.

De to stærkeste militærmagter og supermagter, USA og Sovjetunionen, var imod hinanden, og de forsøgte på flere forskellige grusomme måder at udbrede deres magt i hele verden. En stor del af verden blev delt i en østblok og en vestblok, den østlige del blev kontrolleret af Sovjetunionen, mens den vestlige del blev kontrolleret af USA, de begge stormagter havde en stor indflydelse for verdenen. Alligevel var det en krig, der aldrig blev til en rigtig krig, de sendte trusler til hinanden og truede hinanden om krig. Truslen om krigen var til stede fra 1945 til 1991. En krig med atomvåben ville have kunnet udslette næsten alt liv på jorden.

Men jeg synes at der mangler lidt mere, så om du ved hvad jeg måske mere kan komme ind på? Det skal bare være en halv til en side, men det jeg har skrevet er lidt mindre end en halv side. Jeg har prøvet at læse meget om emnet, men jeg synes at der står det helt samme overalt

Mange tak på forhånd


Brugbart svar (1)

Svar #5
21. november 2017 af AngelOneOne

Hej,

Du kan eventuelt tilføje et par linjer om den meget alvorlige Cuba krise, efter dit afsnit om at en atomkrig ville kunnet have betydet udslettelse af næsten alt liv på Jorden.

Du kan eventuelt fortsætte med: "En sådan krig, var lige ved at blive til virkelighed i oktober 1962, hvor...." og så skrive et par linjer om hvad krisen gik ud på. På den måde får du dels et afsnit mere med, samt nogle linjer til at fylde :o)

Tilføj eventuelt også et par linjer som: "Den kolde krig blev endligt afsluttet i december 1989, da Mikhail Gorbatjov og George H.W. Bush under et møde på Malta, officielt erklærede at den kolde krig var slut."

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #6
22. november 2017 af hewe1 (Slettet)

Hej,

Mange tak


Skriv et svar til: den kolde krig

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.