Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Enkelt spørgsmål

08. december 2017 af Jb123

Hej,

Jeg har fået min problemformulering og er i tvivl om et spørgsmål. Jeg har fået til opgave at skulle forklare forskellene mellem den traditionelle forædling af planter og så gensplejsning. Ville i så forklare hvad forædling og gensplejsning var før i begyndte på forskellene, eller bare direkte forklare forskellene og tage udgangspunkt i at læser ved hvad forædling og gensplejsning er i forvejen. i min problemformulering står der nemlig bare ''forklar forskellene''. Jeg vil gerne høre fra nogle der er 100% sikker på hvad man gør eller nogle som måske selv engang har skrevet SRP


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. december 2017 af ringstedLC

Traditionel forædling er den klassike metode til at forbedre sin avl af både dyr og planter. Man udvælger de frø eller afkommere som bærer de egenskaber, man gerne vil forstærke i næste generation. Fremgangen sker altså i små ryk over flere generationer. I moderne forædling bruges ofte et såkaldt avlindeks, hvor et avlsdyrs (oftest handyrets) afkom bedømmes efter en skala, hvor et indeks på 100 svarer til den gennemsnitlige værdi for populationen.

Gensplejsning eller manipulation er en bioteknik, også benævnt GMO, hvor de gener, der styrer en eller flere egenskaber bliver tilføjet eller fjernes i såsæden. Mig bekendt bruges teknikken kun på planter og det er ikke tilladt overalt i verden.


Svar #2
09. december 2017 af Jb123

Altså mit spørgsmål var jo om jeg netop skulle forklare det du lige har skrevet, eller om jeg direkte bare skal forklare forskellene?


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. december 2017 af Smut1

Jeg ville kun forklare forskellen. Men viden, der er vigtig for undersøgelsesdelen, ville jeg også redegøre for.


Svar #4
09. december 2017 af Jb123

Undersøgelsesdelen?


Brugbart svar (0)

Svar #5
09. december 2017 af Smut1

Det andet taksonomiske niveau. 

Redegørelse for noget, du ikke er blevet bedt om, vil jeg tro, at lærer og censor finder irrelevant. 


Svar #6
10. december 2017 af Jb123

Nåår ja okay, tak for hjælpen :-)


Brugbart svar (0)

Svar #7
10. december 2017 af Smut1

Skriv lige, hvad din lærer siger, hvis du har rådspurgt vedkommende :)


Svar #8
10. december 2017 af Jb123

Det har jeg nemlig gjort haha og hun har skrevet at det lød fornuftigt at jeg først forklarer hvad det er for noget og SÅ forklare forskelle... Så det tænker jeg at jeg lytter til :) Men så tænker jeg, at det vel bare ikke skal fylde alt for meget der hvor jeg forklarer om hvad traditionel forædling og gensplejsning er.


Brugbart svar (0)

Svar #9
10. december 2017 af Smut1

#8 Tak :)!


Skriv et svar til: Enkelt spørgsmål

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.