Studievalg og videregående studie

Medicinstudiet

12. december 2017 af rtu (Slettet)

Hej alle sammen (især medicinstuderende)

Jeg er i øjeblikket en folkeskoleelev med en gennemsnitskarakter på 8.89. Med det karakter kan jeg helt klart komme ind på en gymnasial uddannelse, men jeg tvivler på om jeg kan blive optaget på medicinstudiet i AU, jeg vil dog virkelig gerne blive det. Jeg vil gerne vide om hvad det kræves meget af mig og om man kan blive optaget, hvis ens matematik gennemsnit er deromkring 7. Jeg vil også gerne vide om hvad jeres gennemsnitlige karakter var i folkeskolen. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. december 2017 af OliverHviid

Det er kun dit gymnasiale snit der gælder; folkeskolekarakterer gør intet. Du kan læse om adgangskrav og snit på følgende side: https://www.ug.dk/uddannelser/universitetsuddannelser/bacheloruddannelser/sundhedsvidenskabeligebacheloruddannelser/medicin


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. december 2017 af Justitia

Mit gennemsnit i folkeskolen var ca. 4.



 


Svar #3
12. december 2017 af rtu (Slettet)

#2

Mit gennemsnit i folkeskolen var ca. 4.



 

Hvad med gym? Er du stadig medicin studerende?


Brugbart svar (0)

Svar #4
12. december 2017 af Justitia

11,9 ca. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
12. december 2017 af Historiedansk (Slettet)

Du kan nå at blomstre på gymnasiet. Rigtig fint at du er målrettet, så ved du hvad du skal arbejde dig henimod.   Eventuelt tag samtalen med underviserne, fortæl dem hvad du gerne vil opnå, og de giver dig opskriften for hvad du skal kunne og gøre. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
13. december 2017 af Isop

Mit gennemsnit var et godt stykke under 7 i folkeskolen.
I gymnasiet gav jeg den så ekstra gas og endte med et snit på 11,1
Nu læser jeg medicin på AU, så du kan sagtens nå det :-)


Brugbart svar (0)

Svar #7
13. december 2017 af DrNielsen

Du skal slet ikke være så bekymret for dine karakterer nu. Det er simpelthen for tideligt. Hvis medicin stadig er drømmen når nu kommer i gymnasiet skal du til at give den gas - men pas nu på du ikke kører dig selv over.  Jeg er godt klar over at snittet er blevet tårnhøjt, men det er også vigtigt at du rent faktisk får noget ud af din gymnasietid - fagligt som socialt. Jagten på karakteren i stedet for den tilgrundliggende viden tror jeg altså er farlig. Det er at balancere på en knivsæg, og det er ikke let - det var det heller ikke for 5-6 år siden da jeg gik i 3. g og havde samme overvejelser. Du skal altså være målrettet og have en plan - kende dine styrker og svagheder - og så for alt i verden huske at have dig selv med. Ligeså snart du er inde i varmen på universitetet er karakterer fuldstændig underordnet. Det ville være løgn at sige at karakterer betyder intet, men det er meget tæt på.

Du er velkommen til at skrive hvis du har flere spørgsmål - jeg er efterhånden ved at være en halvgammel rotte på studiet.

Go' vind videre

- en medicinstuderende på 9. semester ved AU :-)


Brugbart svar (0)

Svar #8
10. februar 2018 af guzbak

Folkeskole karakteren har ingen betydning for at blive optaget på medicin, kun dit gymnasiesnit.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: Medicinstudiet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.