Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

Indifferenskurve

06. januar 2018 af nejvelda - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, 

Kan nogen fortælle mig, hvordan man bestemmer indifferenskurven? Altså, hvad er udtrykket/ligningen til at plotte det ind i et matematik program, fx Nspire, geogebra. 

Jeg har bestemt budgetrestriktionen og plottet det ind, men indifferenskurven kan jeg simpelthen ikke forstå, hvordan den skal tegnes.

Håber nogen kan hjælpe!

På forhånd tak!


Brugbart svar (1)

Svar #1
07. januar 2018 af Anders521

Du er formentlig klar over at der er forskellige kurver at vælge imellem: lige fra rette linjer til ellipser. Disse vil afhænge af hvilket varebundt der er tale om.


Svar #2
07. januar 2018 af nejvelda

Ja, det er selfælgelig rigtig. Dem jeg tænkte på er disse tre i linket: http://policonomics.com/wp-content/uploads/2016/02/Indifference-curves.jpg

Jeg får i min opgave ikke givet nogen varebundter, hvorfor jeg er forvirreret. Det jeg går oplyst er:

Cobb-DOuglas nyttefunktion: U=X^(2/3)*Y^(1/3)

To priser til de to goder, X og Y: PX=500 og PY=600

Og en indkomst på I=2000


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. januar 2018 af Anders521

Ud fra dit link formoder jeg at dine kurver skal være i planen og ikke i rummet. Du ved sikkert hvordan indifferenskurverne for en Cobb-Douglas nyttefunktion ser ud, men måske er du ikke bekendt med hvordan man udleder et udtryk, således de ønskede kan tegnes.

Du ved at forbrugeren har en nytte U(X,Y), der kan angives ved et tal. Lad os antage at nytten er tallet k > 0 (kan k være negativ eller nul?). Altså har du ved en generel Cobb-Douglas funktion ligningen

                                                              k = X^(a)^*Y^(b)                                     (#)

Du ved at antallet af den ene gode afhænger af antallet af den anden gode. Dette giver også mening når du skal tegne kurverne i et (X,Y)-koordinatsystem.  Med (#) isolerer du variablen Y så du får

                                                             Y = k^(1/b) * X^(-a / b)

og nu kan du endelig tegne kurverne, afhængig af hvilke talværdier du vælger for a, b og k.


Brugbart svar (0)

Svar #4
19. februar 2018 af Walras

#3 har ret i sin matematiske udledning. Intuitionen bag resultatet er naturligvis, at en indifferenskurve er en kurve, hvor varebundter giver forbrugeren den samme (konstante) nytte. For at udlede et udtryk for indifferenskurven sættes nyttefunktionen derfor lig en konstant. Dermed får du k forskellige indifferenskurver. 


Skriv et svar til: Indifferenskurve

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.