Bioteknologi

Sandsynlig arvegang?

14. januar 2018 af Egofaciens - Niveau: A-niveau

Hmm.

Som det ses på billedet må sygdommen være kønsbunden til det mandlige y-kromosom, og at kvinder derfor ikke kan få sygdommen, da den kræver, at man er XY, og kvinder har XX.

Jeg forstår dog ikke, hvorfor i a), at par nr. 1 og 2., hvor manden er syg, ikke får en søn med sygdommen, men at datteren (2), i stedet får 3 sønner med sygdommen?

Derudover forstår jeg ikke b), da sygdommen ud af det blå ses hos den sidste mand. 

Jeg tænker, at genotypen for mand nr. 1 i a) kan være således hvis syg er S og rask er r:

Sr ??

Og forældrenes forstår jeg ikke helt, hvordan jeg kan finde frem til..

Håber virkelig, at der er en der kan hjælpe mig med at forstå denne opgave.


Svar #1
14. januar 2018 af Egofaciens

Ej hvor øv. Jeg har glemt at indsætte et billede. Det kommer her:


Svar #2
14. januar 2018 af Egofaciens

Så!


Svar #3
14. januar 2018 af Egofaciens

Jeg kan ikke lige få den til at vise billedet uden at man skal trykke ind.. Håber der er en der kan hjælpe?


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. januar 2018 af Skaljeglavedinelektier

Den vil være kønsbunden ressecivt nedarvet. Den vil være bundet til X-kromosomet, da det kun er drenge, der får sygdommen. Kvinder (XX) har altid et raskt X-kromosom, der vil tage over. De bliver derimod bærer af sygdommen. 


Svar #5
14. januar 2018 af Egofaciens

Nåååå, selvffølgelig. Det giver meget mere mening, for såfremt det var bundet til mændenes y-kromosom, ville det vel betyde, at alle mænd ville få sygdommen?

Og når det er ressecivt nedarvet, betyder det vel, at mænd har 50 % chance for enten at få det dominerende raske X-kromosom eller det recessive X-kromosom, eller???

Bare lige så jeg forstår det 100 %


Skriv et svar til: Sandsynlig arvegang?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.