Psykologi

Kollektivisme og individualisme

05. februar 2018 af Cooljoan (Slettet) - Niveau: C-niveau

hvilken betydning har familien for kulturen


Svar #1
05. februar 2018 af Cooljoan (Slettet)

hvordan skal jeg gribe den an


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. februar 2018 af Smut1

Hvilken kultur?


Svar #3
05. februar 2018 af Cooljoan (Slettet)

induvialistisk kultur og kollektiv kultur


Brugbart svar (0)

Svar #4
05. februar 2018 af Smut1

I det postmodernistiske samfund? 


Svar #5
05. februar 2018 af Cooljoan (Slettet)

ja


Brugbart svar (0)

Svar #6
05. februar 2018 af Smut1

Jeg kender desværre ikke de to begreber,"induvialistisk kultur og kollektiv kultur", men familien har jo langt mindre betydning i det senmoderne samfund end i det traditionelle samfund. Det senmoderne samfund handler om individet, og om dennes (den enkeltes) udfoldelsesmuligheder. Derved bliver familien og den kollektive familieidentitet nemt en hæmning, for den enkelte af familiemedlemmerne. Et eksempel kunne være at børnene ikke både kan dyrke hver deres sportsinteresser om aften og spise aftensmad sammen.


Brugbart svar (1)

Svar #7
05. februar 2018 af Stella1998

Den induvialistisk kultur er et begreb, der anvendes om bla. det nuværende vestlige kultur, da kulturen er kendetegnet ved at individets interresser vægtes højere og mere end gruppens interresser - hvilket er tydeligt i det senmoderne samfund, der bla. kendetegnes ved individualisering. Herudover så er denne kultur ligeledes kendetegnet ved kernefamilier, ligestilling, demokrati og at man som barn får større frihed, jo ældre man bliver. 

Den kollektivistiske kultur er et begreb, der anvendes om bla. kulturer forbundet med Mellemøsten, da kulturen er kendetegnet ved at gruppens interreser vægtes højere end individets interreser - hvilket også på flere områder kendetegner det traditionelle samfund.  Herudover så er denne kultur ligeledes kendetegnet ved storfamilie, kollektivt partnervalg, patriarkalsk/hierki. 


Brugbart svar (0)

Svar #8
05. februar 2018 af Smut1

Skrev vist lidt for hurtigt. Der skulle have stået "Det postmodernistiske samfund handler om individet, og om dennes (den enkeltes) udfoldelsesmuligheder..."


Brugbart svar (0)

Svar #9
05. februar 2018 af Smut1

Mmh, ja så kræver det jo, at man kender en masse til de sociale strukturer i Mellemøsten, og så siger jeg ikke mere...


Brugbart svar (0)

Svar #10
22. februar 2018 af Arminius

I hvilken kontekst?

Jeg ville selv anskue induviduelismen for at være et menneskesyn baseret på den britiske liberale tradition. Kort forklaret ser man "Individet" som den vigtigeste enhed for samfundet. Dette individ har derfor visse retigheder og frihedder overfor staten og "kollektivet", som kan være defineret iforhold til ens etniske eller religøse gruppe som eksempel.

Gode eksempler på individualistiske samfund ville være Storbritanien og U.S.A. Kollektivistiske samfund ville være Japan, Kina og Singapore.


Skriv et svar til: Kollektivisme og individualisme

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.