Studievalg og videregående studie

Gymnasie: Franskpræget studeretning

24. februar 2018 af Sara1231

Hej!

Jeg sidder lige nu i Frankrig på udveksling, som jeg er taget afsted på efter 9. klasse. Til sommer skal jeg starte på gymnasiet (STX), så jeg har kigget lidt på de forskellige gymnasier og deres studeretninger.

Jeg interesserer mig for sprog, kultur og samfundsfag. På Aarhus Katedralskole har de en studeretning med Engelsk A, Fransk B A og Samfundsfag B, mens de på Statsgymnasiet tilbyder Engelsk A og Samfundsfag A med evt. mulighed for at opløfte fransk som 2. fremmedsprog på A-niveau i 3.G.

Mit spørgsmål er, om det har meget stor betydning for et gymnasieforløb/en studieretning, hvorvidt fransk (eller et andet fremmedsprog) indgår direkte i studieretningen, eller om det stort set vil give det samme resultat, hvis man vælger det ved siden af?

Statsgymnasiet ligger geografisk meget bedre placeret for mig, så det vil derfor umiddelbart være mit førstevalg, da det også har ry for at være et godt gymnasium, men jeg ville også være klar til lidt mere transport, hvis det er studieretningen, der gør den store forskel.

På forhånd tak for hjælpen :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. februar 2018 af OliverHviid

Jeg er rimelig sikker på, at der ikke er nogen forskel på, om man har faget som et studieretningsfag eller som valgfag. Pensum bør være 100% det samme.


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. februar 2018 af Skaljeglavedinelektier

Pensum bør være det samme - det kan dog påvirke muligheder til SRP samt evt. studietur. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. februar 2018 af Smut1

Det er lidt forskelligt, hvor meget studieretningen præger den generelle undervisning, men jeg havde studieretningen psykologi/biologi og mine lærere var generelt gode til at inddrage psykologi i de andre fag. (Pensum er ikke altid det samme! I mange fag kan lærerne vælge forskellige emner). Desuden var AT og studieturen målrettet studieretningen.

Den største forskel er dog nok, at dem som har valgt et givent studieretningsfag identificerer sig med faget. Jeg har både haft psykologi/biologi og bioteknologi/matematik og samfundsfag/engelsk som studieretningsfag, og vil mene, at klasseidentiteten påvirkes meget af studieretningen (altså hvorvidt man er enige om, at man er nogle nørder, eller man ser sig selv som litterær)


Skriv et svar til: Gymnasie: Franskpræget studeretning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.