Bioteknologi

UV-bestråling af bakterier

01. marts 2018 af katjesyesyesyes - Niveau: A-niveau

Jeg sidder midt i min SRO (kræft - strålebehandling), men er blevet i tvivl om det forsøg jeg har tænkt mig at inddrage...

Det drejer sig om UV-bestråling af E. Coli bakterier, men jeg er simpelthen kommet i tvivl om hvad strålingen gør ved bakterierne. Jeg tænker umiddelbart, at forsøget skal sige noget om de bivirkninger stråling kan have, og derfor forringe betingelserne for bakterierne. Men af vores resultater ser det ud til at UV-strålingen har gjort betingelserne bedre for bakterierne. Vi har bestålet halvdelen af en petriskål med UV-lys (i forskillige tider), og set hvad UV-lyset gør ved dem. Det ser ud til at der er komme flere bakterie-kolonier, og vilkåerne derved er forbedret - kan det passe?

Er der nogle der ved noget om dette, og kan hjælpe mig?


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. marts 2018 af AngelOneOne

Hej,

UV lys opdeles normalt i fire forskellige typer, vakuum-UV (ca. 100-200 nm), kort- (eller UV-C - ca. 200-280 nm) mellem- (UV-B - ca. 280-315) og langbølget (UV-C - ca. 315-400) UV lys. Det er det UV lys omkring bølgelængden 264 nm (dvs. UV-C) der har den største effekt over for mikroorganisnmer, da den er mutagen, dvs. den beskadiger DNA og forhindrer dermed organismen i at formere sig, så den dør. Blacklight, som er den type der normalt bruges på diskoteker osv. usdender langbølget UV stråling (større end 300 nm). Dvs. hvis I har brugt en blacklight lampe, kan i ikke være sikre på at den har nogen effekt, eller meget lille effekt. For at opnå størst effekt, skal man benytte UV-C, som også er det der bruges til desinfektion af, vand, luft og overflader.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: UV-bestråling af bakterier

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.