Studievejledning

Reeksamen i gymnasiet?

11. marts 2018 af iadtfm (Slettet)

Sagen er simpelthen den, at jeg i 2.g (sidste år) afsluttede en eksamen med et 4-tal. Et 4-tal som skyldtes en del forskellige ting, og som nu resulterer i, at jeg mindst en gang om dagen tænker på den eksamen ....

Jeg går nu i 3.g, og selvom mit snit ikke er dårligt, har jeg desværre ingen 1,03-bonus, jeg kan gange mit snit op med. Umiddelbart kan jeg godt nå at få mit ønskede snit, så jeg kan komme ind på mit drømmestudie, men ... den her eksamen har virkelig ødelagt en del for mig i og med, at denne tæller 1,75 - og derfor håbede jeg på, om der er nogen, der ved/har erfaring med, at man kan tage en reeksamen i gymnasiet?

Er det noget, man måske kan gøre på VUC som aftenhold, også tage eksamen til sommer?

Nogen der ved, om der er en anden måde? Det er simpelthen så vigtigt for mig, og jeg VED, at jeg ikke vil lade mig selv få ligeså dårlig en karakter såfremt det er muligt med en reeksamen. Det er trods alt denne ene karakter, der vælter mit snit. 

Jeg håber, at I kan sætte jer ind i mit sted; og selvfølgelig kan jeg "bare" give den gas i år og få gode karakterer, men der ville være en hel anden sikkerhed i, at jeg evt. kunne score en god karakter i faget fra 2.g... 

Såfremt I har læst al ovenstående, takker jeg mange gange for jeres tid! Enhver kommentar er velkommen og  hjælper mig uanset dens indhold!


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. marts 2018 af guzbak

Jeg skulle mene at dit snit er dit snit med mindre du i 3. g hæver faget. Med mindre reglerne er lavet om. Eller hvis du ikke afslutter gym.
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (1)

Svar #2
11. marts 2018 af Skaljeglavedinelektier

Det ville være mærkeligt, hvis man bare kan tage en eksamen om, fordi man er utilfreds med resultatet. Men prøv at tage en snak med din studievejleder. 


Brugbart svar (1)

Svar #3
11. marts 2018 af guzbak

Så skulle det være på baggrund af at du enten vil klage over din karakter (den skal være begrundet og på KU har vi fx kun 14 dages klagefrist) eller fordi du fx har en lægeerklæring eller lignende, som kan give dig en dispensation. Ellers tror jeg som sagt det kun kan lade sig gøre, hvis du hæver faget i 3.g eller dropper ud. Fx var der en fra mit gymnasie der havde samme problem, så droppede personen ud og startede HF og fik meget bedre karakterer.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Svar #4
11. marts 2018 af iadtfm (Slettet)

Tak for svar I to!

Og ja, regnede heller ikke med, at det var muligt i og med, at vi er i marts måned  .... Men det havde været en ekstremt god mulighed for mig. Desværre .......... 

Jeg får nok ikke medhold i nogen klage, da eksamen fandt sted sidste sommer - og selvom det er en mulighed at droppe ud, er jeg sikker på, at jeg godt kan få det ønskede snit uden ... Jeg ægrer mig bare ualmindeligt (!!!!!!!!) meget over, at jeg ikke tog mig mere sammen og klarede eksaminen bedre. Nu må jeg bare knokle og så forhåbentligt komme ind på mit drømmestude alligevel!

Tak for svar.


Brugbart svar (1)

Svar #5
11. marts 2018 af guzbak

Jeg ønsker dig i hvert fald al held og lykke med det! Og så skal du jo huske på at alt håb heller ikke er ude, hvis man nu skulle komme lidt under snittet. Fx i Århus kigger de jo meget på karakterer fra gymnasiet, og på SDU er der en optagelsesprøve man kan tage til. Så mulighederne er der også, hvis karakteren giver dig et snit, der er under.

Men lige nu må du jo fokusere på de eksaminer du har tilbage, og du virker top-motiveret, alligevel, så jeg er sikker på at det nok skal betale sig i det lange løb! :)

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Svar #6
11. marts 2018 af iadtfm (Slettet)

Tusind tak for din besked, Guzbak!

Du skal vide, at din besked betyder MEGET - og gør mig endnu mere motiveret. Virkelig - mange tak skal du have! 

Held og lykke med alt til jer begge to! Kan forstå, at I begge er på medicinstudiet? Jeg håber, at det bliver mig en dag også :)


Brugbart svar (0)

Svar #7
11. marts 2018 af guzbak

Jeg har i hvert fald lært at ens snit ikke skal være med til at definere end eller at slukke for ens drømme, så du skal nok komme ind! :) Hvis det bliver aktuelt har en række studerende fra KU også oprettet en kvote 2 gruppe til medicin på KU hvor de deler tips ud og man hjælper hinanden osv. Så holder de også workshop hvor de viser deres ansøgninger frem. Der er masser veje. Nyd tiden og endnu engang held og lykke! :))

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Svar #8
11. marts 2018 af iadtfm (Slettet)

Ja, det har du også 100 % ret i .. Det er bare så svært at tænke det, når man sidder i det :-(

Jeg er faktisk medlem allerede! Tusinde tak skal du have!


Skriv et svar til: Reeksamen i gymnasiet?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.