Studievejledning

Eksamensbevis

20. marts 2018 af wohoo1

Hej SP,

Har et spørgsmål angående eksamensbeviset. 

Man får både årskarakter og eksamenskarakter.

Spørgsmålet lyder så:

I de følgende fag har jeg f.eks. afsluttet Fysik B og Tysk B

Årskarakter:

Fysik B: 7 i både mundtlig og skriftlig

Tysk B: 7 i både skriftlig og mundtlig

Kommer så kun op i Tysk B mundtlig eksamen og får så 4.

Bliver Fysik B  7 tallet automatisk overført til eksamensbeviset. Det burde det jo gøre i alle fag. Ellers kan gennemsnittet ikke lade sig gøre. Man skal jo finde midtpunktet i både årskarakter og eksamenskarakter for at finde den samlede gennemsnit. Eller er det mig der tager fejl. Min søster er læge og hun mener det er sådan fordi sådan er det blevet gjort hos hende. Men hun blev student i 2006, så det var jo også lang tid siden. Er derfor usikker og håber nogle kan hjælpe med spørgsmålet, hvis i forstår det - det er en lille smule blandet hahaha. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. marts 2018 af Skaljeglavedinelektier

Jeg er ikke sikker på, hvad du helt præcist spørger om, men på dit endelige eksamensbevis vil samtlige årskarakterer (fra det år du afslutter faget i) samt samtlige eksamenskarakter fremgå. Disse vil alle medtages, når dit gennemsnit skal udregnes. Husk dog på at der er tale om et "vægtet gennemsnit", hvor nogle karakterer (fx SRP og AT) tæller mere end blot 1 (SRP 2 og AT 1,5). Nogle tæller også mindre fx 0,75. Hertil kommer der evt. 5 eller 6 A-fags bonus, som også vil fremgå af dit eksamensbevis. Hvis jeg ikke husker helt forkert, så vil NV og AP også fremgå af eksamensbeviset, men disse tæller ikke med i gennemsnittet - de er blot til pynt. 

Hurtigstartsbonus medtages ikke på eksamensbeviset. 


Skriv et svar til: Eksamensbevis

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.