Studievalg og videregående studie

Side 2 - Medicinstudiet + adgangskvotient-2018

Brugbart svar (0)

Svar #21
15. april 2018 af hej1233211232 (Slettet)

I orden. Ja, det er jeg klar over. Mange tak for svar! 


Svar #22
15. april 2018 af Sofiajacobsen

Mange tak! Guzbak!! 

Mange tak for de mange svar! Jeg har lige et spørgesmål mht. standby. På KU's hjemmeside så står der en del om at hvis du bliver optaget på standby kan du ikke søge andre steder, men kan man godt blive optaget på KU standby og så komme ind på studiet samme år? 


Brugbart svar (1)

Svar #23
15. april 2018 af hej1233211232 (Slettet)

Ja, det kan du godt, hvis der er nogle, der hopper fra med det samme, så kan du være så heldig at få en plads med det samme. 


Brugbart svar (2)

Svar #24
17. april 2018 af guzbak

Hvis man nu kommer ind på Odense, Aarhus eller Aalborg universitet, kan man så godt søge på KU efter 1 år? Og tæller det ekstra, hvis man nu har fået rigtig meget erfaring fx ift forskning, frivilligt arbejde, udlandsophold eller andet eller er det fuldstændig ligegyldigt?

Alt "relevant bagage" kan bruges i din kvote 2 ansøgning, det gælder også forskning. Det er relevant med alt du nævner, men kun i kvote 2. Ikke kvote 1.
Man skal bare huske at tænke på, at der også kommer en masse andre ansøgninger fra folk der har forsket + læst flere semestre. Så er det jo klart, at dem med mere viden og erfaring prioriteres.

Der er ingen begrænsninger for, hvor tidligt du kan søge ind på kvote 2. Så du kan sagtens søge ind efter 1. år, men det der begrænser dig, er dine erfaringer som er relevant for studiet.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (1)

Svar #25
17. april 2018 af guzbak

Mange tak! Guzbak!! 

Mange tak for de mange svar! Jeg har lige et spørgesmål mht. standby. På KU's hjemmeside så står der en del om at hvis du bliver optaget på standby kan du ikke søge andre steder, men kan man godt blive optaget på KU standby og så komme ind på studiet samme år? 

Nu har jeg ikke set hvad der står helt præcist. Jeg tænker dog at de mener, at du fx ikke kan blive optaget andre steder samme år, hvis du bliver tilbudt en standby plads næste år. Du kan kun blive optaget ét sted, så hvis det bliver en standbyplads, får du ikke plads andre steder. Hvis dit gennemsnit ligger meget tæt på kvotienten, og der er en der takker nej til pladsen i år, kan du godt blive tilbudt en plads samme år, hvis du er "den næste i køen". Hvis du derimod ikke ligger tæt på snittet, eller hvis alle takker ja, så er du i stedet garanteret en plads året efter, hvis du altså er blevet tilbudt en standby plads.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (0)

Svar #26
17. april 2018 af hej1233211232 (Slettet)

Alt "relevant bagage" kan bruges i din kvote 2 ansøgning, det gælder også forskning. Det er relevant med alt du nævner, men kun i kvote 2. Ikke kvote 1.
Man skal bare huske at tænke på, at der også kommer en masse andre ansøgninger fra folk der har forsket + læst flere semestre. Så er det jo klart, at dem med mere viden og erfaring prioriteres.

Der er ingen begrænsninger for, hvor tidligt du kan søge ind på kvote 2. Så du kan sagtens søge ind efter 1. år, men det der begrænser dig, er dine erfaringer som er relevant for studiet.

Okay, så hvis jeg fx kommer ind på SDU - studerer der i 1 år og dermed færdiggør to semestre mens jeg samtidigt arbejder på et igangværende forskningsprojekt, og at jeg evt. har arbejdet frivilligt en del steder, så kan jeg sende en kvote 2 ansøgning til KU, og håbe at det jeg har med i bagagen er nok, eller hvordan?


Brugbart svar (0)

Svar #27
22. april 2018 af guzbak

Ja, det kan du godt. Men du kan også sende en kvote 2 ansøgning allerede efter gymnasiet - der er nok bare andre der har mere med i bagagen, hvis de har lavet/læst en masse andet ved siden af.

Dog er der nogle universiteter der i kvote 2 vægter karakterer højt, så hvis du fx har fået gode karakterer i adgangsgivende fag, men ikke et højt nok gennemsnit, kan dette også tages i betragtning. 

Læs inde på uddannelsessiderne hjemmeside om kvote 2 kriterierne, som de hver især vægter.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (0)

Svar #28
22. april 2018 af hej1233211232 (Slettet)

Nice, tak for svar!


Forrige 1 2 Næste

Skriv et svar til: Medicinstudiet + adgangskvotient-2018

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.