Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

Hjælp

16. april 2018 af HFNU (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej

Er der nogle herinde som evt har lyst til at hjælpe mig med at lave en powerpoint som skal handle om  en "nystartet virksomhed".

Ideen er at vi skal lære lave en forretningsplan om vi lave et større projekt eller en powerpoint er op til den individuelle, så længe vi bruger de termer og de teorier man lærer i EØ på c nivau.

Skriv endelig tilbage til mig her eller over en besked. Jeg har virkelig brug for hjælp, da jeg aldrig har lavet sådan noget før


Svar #1
17. april 2018 af HFNU (Slettet)

Er der nogle der kan hjælpe overhovedet. Jeg har nemlig stadig brug for hjælp


Brugbart svar (0)

Svar #2
17. april 2018 af Moderatoren

Hvad har du helt præcist problemer med?


Svar #3
17. april 2018 af HFNU (Slettet)

MANGE TAK for svar. Det er lidt nogle spørgsmål jeg har. 

Hvad er en mission. Jeg har læst at det er fundamentet for virksomheden, men hvad hvad skal jeg skrive om helt præcis??? under det punkt.

F.eks. om man må lave en forretningsplan som dækker over en hobby virksomhed, og ikke en fuldtidsvirksomhed?

Hvis det er en hobby virksomhed om der så er et omsætningspris der skal være indtjeningsgrundlaget som min. Det er jo under 50.000kr man skal indtjene om året for at det kan kategoriseres som hobby virksomhed.

Jeg har også virkelig brug for at vide, hvordan en forretningsplan skal se ud, altså hvad skal man starte med, og hvad skal man slutte af med....Hvilke analysemetoder skal man have med? swot analyse, porters five forces?

Kan du muligvis hjælpe mig lidt 


Brugbart svar (1)

Svar #4
17. april 2018 af Køb (Slettet)

En mission (pædagogisk forklaret) er noget en virksomhed ønsker og kunne tilbyde sine kunder samt/eller kolleager. Det kan eksempelvis være hvis du har en restaurant virksomhed, så kan du have den mission om, at du ønsker alle dine kunder får den bedste madoplevelse. Det kræver så også, at man som virksomhed lever op til forventningen. Så man sætter et mål for virksomheden og den kan enden være gældende nu eller i en forudsætning (fremtiden).

For at alle i virksomheden kan arbejde i den samme retning, er det også vigtigt, at man har en fælles forståelse af, hvad det er man vil opnå og hvordan man vil gøre det.

HV-spg: Hvorfor eksisterer vi? Hvad er vi sat i verden for at løse? Hvad skal vi/hvad skal vi ikke?


Svar #5
17. april 2018 af HFNU (Slettet)

Hej Køb.

1000 tak for hjælp. Det er rigtig godt forklaret..

Hvis man har fået som opgave at lave en forretningsplan, som man skla refererer til, under eksamen, tror du så evt. at man kan skrive/lave en forretninsplan over en hobby virksomhed?


Brugbart svar (0)

Svar #6
17. april 2018 af Køb (Slettet)

Nu ved jeg ikke hvilke modeller du har arbejdet med i undervisningen. Hvad mener du med hobby virksomhed? En virksomhed hvor man kan samle sig flere menneske og hækle? Eller en hobby virksomhed, hvor du sælger dit hækleri?

Hvis du er i tvivl, kan du altid brug Buisness Model Canvas og placerer virksomheden.


Svar #7
17. april 2018 af HFNU (Slettet)

Det jeg mener med Hobby virksomhed, er en virksomhed som er en virksomhed, man har på deltid, f.eks. vedsiden af sine studier, og som har en omsætning på mindre end 50.000kr.

Jeg har nemlig kun fået af vide at jeg skal lave en forretninsplan, selvfølgelig har vi fået nogle punkter vi kan arbejde udefra, men mere ved jeg ikke rigtig. ( Jeg har spurgt min lærer, men jeg har ikke fået svar og skal snart til at afleverer opgaven)

Det er derfor jeg er i tvivl om hvis man skal lave en forretningsplan, er det så en plan man skal lave over en virksomhed som en fuldtidsvirksomhed med omsætning over 50.000kr eller må det godt være en såkaldt hobby virksomhed


Brugbart svar (1)

Svar #8
17. april 2018 af Køb (Slettet)

Hvis hobby virksomhed også kaldt Enkeltmandsvirksomhed, så er svaret ja. Du kan lave en forretningsplan på alle slag typer virksomheder. Beklager det lidt sene svar.


Svar #9
17. april 2018 af HFNU (Slettet)

Det er helt fint og mange tak for svar.

Ja det er en enkeltmandsvirksomhed jeg tænker på, jeg læste bare at det også hedder hobby virksomhed, da man ikke arbejder med virksomheden på fuldtid. Men tror det er mest korrekt at bruge termen: Enkeltmandsvirksomhed, som du også skriver.

 Vi har lært at omsætningen skal være under 50.000 kr hvis det er en enkeltmandsvirksomhed...jeg skal til at i gang med at økonomien, og strategien osv, og jeg har ingen ideer til hvor meget en "normal" enkeltmandsvirksomhed tjener årligt?

Mit spørgsmål er meget generalt fordi jeg ved at man ikke bare kan komme med et fast beløb, da det afhænger af mangge forskellige faktorer, men hvis DU skulle give 1 bud på en omsætning, hvor man så vil opnå et "overskud", eller profit, der ligger over omkostningerne, hvad vil så være dit bud?


Brugbart svar (0)

Svar #10
18. april 2018 af Køb (Slettet)

Forstår ikke helt dit sidste spørgsmål med et bud på en omsætning? 

Du kan for det første starte med og finde ud af, hvilken virksomhed du gerne vil arbejde med. Derefter laver du et resultatopgørelse. Det burde du have haft om. Der kan du lave en rapport på seneste 1 år. Og hvad angår information, kan du finde årsrapport på CVR.dk Det er ikke så svært, ellers kan du finde en masse information om dette på nettet eller i dine bøger.


Svar #11
18. april 2018 af HFNU (Slettet)

Jeg læser faget online, så jeg har ikke bøger på den måde, men jo vi har lært om resultatopgørelse.

Jeg vil gerne lave en interessent virksomhed I/S , hvor jeg og en ven sammen laver en lille online cafe og is shop, og selv producerer vores varer og bringer ud til kunder, efter bestilling.

Lyder det som en lidt tosset ide? og er det noget man vil kunne tjene et overskud på vil du sige?

Hvordan kan man starte sin resultatopgørelse?


Svar #12
18. april 2018 af HFNU (Slettet)

Jeg tror vi skal lave et basisbudget for de første 3 år.


Brugbart svar (0)

Svar #13
18. april 2018 af Køb (Slettet)

For og være ærligt, så er det en svær branche. Det kræver, at du har et lager og en hvis lagerdato(hvor længe varerne må stå på lager). Det lyder interessant, men syntes i skal kigge på en porters five forces. Er det en attraktiv branche? Er der højde exitomkostninger(hvis virksomheden går konkurs, hvor meget taber i på det?) og hvor mange konkurrenter er der på markedet? osv.

Lav evt. et etablerings budget, hvor i kigger på, jamen hvad vil i bruge på de variable omk., og de faste finder i først frem til senere på året. 
Men du kan ikke stille mig spørgsmålet, om der vil være overskud uden noget desk research. Overskud skal forståes således, at når du har startet virksomheden op og brugt penge - hvad kan du så tjene på det? Regn ud, hvis i sælger en pakke is med tre forskellige smag - hvor meget bruger i på og købe det ind? Og hvor meget får i ud af det, når i sælger det. Ergo, start med en forudsætning om hvad i regner med og investerer i virksomheden. Og find nogen priser. Det her er lidt rodet forklaret, fordi der er meget mere indover eksempelvis jeres levenradør osv. 

Måske skal din ven lige sidde ned og se hvad i har med og gøre. I kan altid følge de modeller i har lært. Hvis du er i tvivl om hvad jeg mener, så spørg endelig - kan prøve og uddybe.


 


Brugbart svar (0)

Svar #14
18. april 2018 af Køb (Slettet)

#13

For og være ærligt, så er det en svær branche. Det kræver, at du har et lager og en hvis lagerdato(hvor længe varerne må stå på lager). Det lyder interessant, men syntes i skal kigge på en porters five forces. Er det en attraktiv branche? Er der højde exitomkostninger(hvis virksomheden går konkurs, hvor meget taber i på det?) og hvor mange konkurrenter er der på markedet? osv.

Lav evt. et etablerings budget, hvor i kigger på, jamen hvad vil i bruge på de variable omk., og de faste finder i først frem til senere på året. 
Men du kan ikke stille mig spørgsmålet, om der vil være overskud uden noget desk research. Overskud skal forståes således, at når du har startet virksomheden op og brugt penge - hvad kan du så tjene på det? Regn ud, hvis i sælger en pakke is med tre forskellige smag - hvor meget bruger i på og købe det ind? Og hvor meget får i ud af det, når i sælger det. Ergo, start med en forudsætning om hvad i regner med og investerer i virksomheden. Og find nogen priser. Det her er lidt rodet forklaret, fordi der er meget mere indover eksempelvis jeres levenradør osv. 

Måske skal din ven lige sidde ned og se hvad i har med og gøre. I kan altid følge de modeller i har lært. Hvis du er i tvivl om hvad jeg mener, så spørg endelig - kan prøve og uddybe.


 

Nåede så ikke og rette i det. Men her er det:

 

Når du tænker om det er en svær branche, så prøv en Porters Five Forces - Er det en attraktiv branche?Er der højde exitomkostninger(hvis virksomheden går konkurs, hvor meget taber i på det?) og hvor mange konkurrenter er der på markedet? Hvem er jeres levenradør? Kan de forlade jer, hvis der kommer en større konkurrent? 

I kan også lave et etablerings budget, hvor i kigger på, jamen hvad vil i bruge på de variable omk., og de faste finder i først frem til senere på året. 

Men syntes I skal kigge på branchen først og derefter produktet.


Du kan ikke stille mig spørgsmålet, om der vil være overskud uden noget desk research. Overskud skal forståes således, at når du har startet virksomheden op og brugt penge - hvad kan du så tjene på det? Regn ud, hvis i sælger en pakke is med tre forskellige smag - hvor meget bruger i på og købe tre forskellige slags ind? Og hvor meget får i ud af det, når i sælger en pakke. Ergo, start med en forudsætning om hvad i regner med og investerer i virksomheden. Og find nogen priser. I skal vel også have et lager, hvad koster det? Og hvor længe må isen være på lager (der er vel en regel hos fødevarsbestyrelsen), hvordan vil i leverer til kunden (evt. en leveringsvirksomhed, med lav udbring) Og hvor langt kan i leverer ud til? Hvem er jeres segment og målgruppe? Har i spurgt folk om de kunne være intra? Alt sådanne noget spiller ind. Og det er også det vigtigste før i starter noget op.

Lav et estimat, forsøg inden i starter. I skal tænke fra punkt til prikke. Helt i små detaljer.

Det er dyrt nemlig, det kræver at i også ansætter en til og lave jeres hjemmeside (bom ca. 25k, hvis det skal være prof). Og domæne osv.

Det her er lidt rodet forklaret, fordi der er meget mere indover, og jeg bedre kan forklare det mundtligt haha. Men lige meget hvad, så skal i starte med noget desk research og kommunikation, det hjælper på bedre forståelse.

Måske skal du og din ven sæt jer sammen og se hvad i har med og gøre. I kan altid følge de modeller i har lært. Hvis du er i tvivl om hvad jeg mener, så spørg endelig - kan prøve og uddybe.


Svar #15
18. april 2018 af HFNU (Slettet)

Det er virkelig sødt at dig at hjælpe med et så uddybbende svar, JEG har bare ikke rigtig lavet en forretninsplan før, med start af en virksomhed, så jeg er LIDT PÅ BAR BUND.

Kan jeg evt få lov at sende resumet over virksomhedens profil til dig, så du bare kan se ideen med virksomheden?

Hvis vi starter med det du skriver om at hvis virksomheden går KONKURS, da har vi tænkt at det måske ikke gør så meget....jeg ved IKKE om det lyder sådan ret sjusket, men vi starter ikke med nogle  fastsatkapital da det er en Interessent virksomhed, tænker vi at vi køber varer for de første 3 mdr.??? er det helt skørt tænker du


Brugbart svar (0)

Svar #16
24. april 2018 af Køb (Slettet)

Jeg sidder selv med min Hovedopgave for min uddannelse, og derfor vælger jeg og takke nej. Kan ikke overskue og sidde med mit eget og derfor heller ikke læse dit desværre..

Du kan ikke forudbestemme exit af virksomhed. Derfor kan du ikke beslutte dig på forhånd af din virksomhed ikke kan gå konkurs. I forhold til konkurs, skal det forståes at i eksempelvis har købt en masse varer ind på et lager, men i så ikke får kunder nok til og kunne forsætte virksomheden. Derfra har i mistet en masse penge på varer der ikke kan blive solgt, men skal smides ud.
 

I må vil have en form for fastkapital? Hvorfor tror du ikke, der er det? Ja, det er lidt en stor beslutning og købe varer ind for de tre første måneder, når ikke har lavet undersøgelser eller andet research omkring kundernes intresse. De er bedst og bruge penge på markedsundersøgelser de første måske to til tre måneder og derefter købe varerne ind. Sørg for, at der er efterspørgsel på jeres ide. 

Beklager det længe svartid, har været på ferie.


Svar #17
24. april 2018 af HFNU (Slettet)

Mange tak fordi du gav dig, tid til at besvare mit spørgsmål, mens du selv skriver opgave. Det er virkelig pænt af dig. Mange tak igen.

Jeg tror jeg også bare skal læse de ting du har skrevet, også må jeg genlæse teorierne i de papirer vi har fået.

1000 tak for alt hjælpen. Det prisætter jeg virkelig


Brugbart svar (0)

Svar #18
25. april 2018 af Køb (Slettet)

Det ville være en god ide.

Så lidt, du er velkommen til og spørger igen :-)


Svar #19
25. april 2018 af HFNU (Slettet)

TAK skal du have. 

Det er virkelig rigtig pænt af dig, og jeg har også kigget lidt mere på målgruppen til vores online webshop.

Jeg ved du har travlt, og derfor går jeg ikke udefra at du svare nu her, men hvis du får tid vil det gøre mig rigtig glad, da jeg desværre ikke kan spørger min lærer så meget!

Jeg og en ven skal starte vores virksomhed som er en online is shop, MEN kun med 1 variant IS og 2 slags kager, chokolade muffins, og udenlandsk dessert. Vi skal starte vores shop som en ivs virksomhed, dvs vi inversterer kun 1 kr her og nu.... Jeg kan altid forklare flere oplysninger, hvis der er brug for det.

Men det er min 1 .gang jeg laver en forretningsplan, og jeg har derfor BRUG fr at vide hvilke punkter som normalt går ind under det overordnet punkt som hedder: "Muligheden", virksomhedens idegrundlag.

Jeg har taget følgende punkter med:

Resume

Virksomhedens profil

Målgruppe

Vores udvalg af varer

Virksomhedens vision

interessentgruppe og model

HVAD MANGLER JEG.....evt?  Er der nogle der har tid og kan hjælpe. 1000 1000 tak


Svar #20
02. juli 2018 af HFNU (Slettet)

Jeg har stadig brug for hjælp i forhold til at lave forretningsplanen, så hvis der er nogle som har ferie og magter at hjælpe mig, vil jeg være MERE end TAKNEMMELIG


Skriv et svar til: Hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.