Bioteknologi

Genetiske sygdomme

16. maj 2018 af Mia1p - Niveau: 10. klasse
Hej er der nogen der kan hjælpe mig om spørgsmålenrne.

Hvad er dominant, recessiv og kønsbunden sygdom er?

Jeg har prøvet google, men forstår intet. Håber der er nogen der vil hjælpe.


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. maj 2018 af ringring (Slettet)

Dominant sygdom er når genet er dominerende, dvs. du kan få sygdommen hvis du får den dominerende allel/gen fra enten far eller mor.

Recessiv er når genet ikke er dominerende, og dermed skal man have den recessive allel fra både far og mor for at man kan have sygdommen. Har man kun fået genet fra fx. ens far er man bærer - man bærer altså genet, og har dermed en chance for at videregive sygdommen til sine børn uden man selv faktisk er syg - men som sagt bærer på sygdommen.

Kønsbundne sygdomme er som navnet selv siger, bundet til kønnet og dermed til enten x eller y kromosomet, dvs. at enten er det piger der får det eller drenge. 

håber det hjalp lidt.. 


Svar #2
16. maj 2018 af Mia1p

Er allel et gen? Og hvad er en bærer?

Brugbart svar (0)

Svar #3
16. maj 2018 af ringring (Slettet)

En allel er en bestemt udgave af et gen fx kan den kode for øjenfarve - fx blå eller brune osv. (Du får én allel fra din far og en fra din mor)

En bærer er når du fx. har genet for lad os sige en eller anden hjertesygdom, men fordi den er recessiv eller "svag" og dermed ikke dominerer får du heller ikke sygdommen. Lad os sige person A har fået denne recessive allel fra sin far mens han fra moren har fået en dominerende allel der ikke har sygdommen, dermed vil den dominerende være dominerende.. altså det er den der kommer til udtryk. Men hvis person A's mor også havde den recessive allel for hjertesygdommen, vil person A have to recessive alleler for denne sygdom, og dermed også selv få den. Så at du er bærer betyder bare at du har genet for det, men at det ikke kommer til udtryk


Svar #4
16. maj 2018 af Mia1p

Mange tak for hjælpen ??

Svar #5
18. maj 2018 af Mia1p

Kan du måske forklare den her billeder til mig.

Skriv et svar til: Genetiske sygdomme

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.