Dansk Historieopgave

Indledning til DHO

25. maj 2018 af StxElevenn - Niveau: A-niveau

Hej!

Jeg skal til at skrive en indledning i DHO. Vores overemne som alle skal koncentrere sig om er kvindes position i historien. Min problemformulering er hvorfor har synes på kvindes rolle ændret sig i et ægteskab fra idustrialiseringen frem til 1950'erne? 

Hvordan kunne jeg evt starte min indledning? 

På forhånd tak for hjælpen :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. maj 2018 af literallymel

First of all, super fedt emne! Nå, men jeg synes det måske kunne være en fordel at skrive selve opgaven først. Indledninger skal som regel lige kort opresumere hvad det er din opgave kommer til at handle om. 

Her er et eksempel fra min SRP:

Kvindens position i samfundet har ændret sig meget siden Victoriatiden. Kvinder lige fra suffragetterne i England til rødstrømpebevægelsen i Danmark har været med til at skabe den frie kvinde, som vi har i dag, men før dem var der også kvinder som ønskede sig fri fra mandens overlegenhed. Disse kvinder kunne gennem litteraturen skjult kritisere samfundets normer og kvindeundertrykkelsen.Med bøger som Agnes Greyaf Anne Brontë blev der ikke kun sat fokus på problemet med kvindens rolle i samfundet, men også guvernantens problemer i et mandschauvinistisk samfund. Netop denne implicitte kritik af kvindens stilling i samfundet er omdrejningspunktet for denne opgave hvor Agnes Greybl.a. Undersøges som historisk kilde og debatindlæg i den tidlige kvindebevægelse. I forbindelse med det analyseres og fortolkes Agnes Grey på baggrund af en karakteristik af hovedpersonen og hendes udvikling. Med guvernante positionen i fokus og den implicitte kritik af guvernantens arbejdsvilkår, belyser opgaven også hvordan romanen fremstiller guvernante positionen. 
Den sociale struktur i samfundet blev også kritiseret af bl.a. Anne Brontë. I hendes roman Agnes Grey kaster hun lys på forskellen mellem middelklassen og overklassen samt overklassens behandling af de mindre klasser. Samfundets sociale struktur gøres rede for i denne opgave, hvori der specielt er fokus på kvindens position i samfundet. 

Håber det kan hjælpe lidt :) Held og lykke!


Svar #2
27. maj 2018 af StxElevenn

Eeeej tusind tak, held og lykke med din SRP :)


Skriv et svar til: Indledning til DHO

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.