Studievejledning

Angående valgfag på HF

11. juni 2018 af HFNU (Slettet)

Er der nogle som med nogenlunder sikkerhed kan hjælpe mig med dette her.

Jeg har læst 5 valgfag, hvoraf jeg skal til eksamen i 2 af dem:

Engelsk A 

Fransk B

Erhvervsøkonomi C

Psykologi C

Har jeg ret til at hæve mine niveau i 2 af de obligatoriske fag: Religion, og Samfundsfag.

Jeg har hørt og set at der ofte står man max må have : 5 valgfag....Hvad menes der med det? 

Er det på eksamensbeviset man max må have en kombination af 5 valgfag, eller må man kun læse 5 valgfag, på HF?

Håber der er nogle som ved noget om det og kan hjælpe mig lidt .

1000 tak for hjælp


Brugbart svar (1)

Svar #1
11. juni 2018 af guzbak

Studievejledningen kan hjælpe dig med sikkerhed. Du får ikke meget ud af at vi kommer med bud som måske er rigtige :)

Måske kan du finde lidt hjælp her: https://www.uvm.dk/gymnasiale-uddannelser/uddannelser/hoejere-forberedelseseksamen-hf

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (1)

Svar #2
11. juni 2018 af bummelumbumbum

Du kan sagtens læse flere valgfag, og faktisk tæller løft af obligatoriske fag til højere niveau (f.eks. engelsk A) ikke med i de 5 fag. Reglen eksisterer kun, fordi der rent fysisk ikke er plads til mere end de obligatoriske fag + 5 valgfag på dit eksamensbevis, og du må altså derfor godt tage mere end fem fag, sålænge maks 5 af dem kommer med på dit endelige bevis.


Svar #3
11. juni 2018 af HFNU (Slettet)

Jeg har talt med e- vejledning, som mener at det sagtens kan lade sig gøre, men at jeg nok skal forhøre mig i forhold til sammensætningen, på den skole jeg går på.

Tak for svaret #2

Vil det så sige , at jeg ikke kan bruge den kombination af valgfag, der f.eks. hedder:

2 fag på B niveau og 1 fag på C niveau'

BBC

Samfundsfag og religion er begge obligatoriske fag jo

Samfundsfag B    ( Skal i gang med faget)

Religion B  (skal i gang med faget)

Psykologi C

Vil også rigtig gerne hører, hvis du ved, hvordan Engelsk da vil tælle, hvis det IKKE tæller med i de 5 valgfag 


Svar #4
13. juni 2018 af HFNU (Slettet)

Jeg har fået svar på mine spørgsmål, men 1000 tak for alt hjælp


Brugbart svar (1)

Svar #5
13. juni 2018 af guzbak

Super godt! :)

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Svar #6
13. juni 2018 af HFNU (Slettet)

Tak for hjælpen


Brugbart svar (0)

Svar #7
13. juni 2018 af bummelumbumbum

#3

Det der med at obligatoriske fag ikke tæller, handler kun om reglen om de 5 fag. Det gælder ikke ift. det laveste antal valgfag, du skal have for at få en fuld HF-eksamen. F.eks. havde jeg mat B (der jo er obligatorisk på C), tysk B og filosofi C.


Skriv et svar til: Angående valgfag på HF

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.