Eksamensforberedelse

destilleret vand

17. juni 2018 af Help16 - Niveau: 9. klasse

in case min lære nu spørg mig til min eksamen om noget med destilleret vand, er der så nogen der kan svare på de er spg? hvad sker der med vandet når man destillere det? er det 100% drikkeklar, når det er destilleret?   og hvilke bakterier er der i forurenet drikkevand?

og hvis i ellers har noget nyttig viden, må i meget gerne komme med det. 

tusind tak:)


Brugbart svar (1)

Svar #1
17. juni 2018 af ringstedLC

Destilleret vand er kogt ved 100º C. Dampen er derefter fortættet igen til flydende form. Det betyder bl. a., at stoffer der har et højere kogepunkt end vand ikke findes i dest. vand. Det betyder også, at bakterier er døde. Men døde bakterier, toksiner er mindst lige så farlige at drikke som levende bakterier. Vi kan altså ikke bare koge vores spildevand og genbruge det i vandhanen.

Hvilke bakterier der i er forurenet drikkevand kan ikke umiddelbart besvares. Det afhænger af forureningen. Almindeligt husholdningsspildevand kan være forurenent med kolibakterier som vi ikke tåler særligt godt uden tilvænning. Men mange mennesker i Asien og Afrika bruger floderne til både vandforsyning og som kloak.


Svar #2
18. juni 2018 af Help16

tusind tak!

men hvad betyder toksiner?


Skriv et svar til: destilleret vand

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.