Religion

Ateister og abort

25. juni 2018 af Anonnymemig123 - Niveau: 9. klasse

Hej. nogen der kan fortælle mig hvad ateister tænker om abort? Jeg ved at det er forskelligt fra person til person, men er der en måde man kan uddybe det på og fortælle om hvordan en person uden religions tilknytning mener om abort? tak


Brugbart svar (1)

Svar #1
25. juni 2018 af MaiiDevon

Det kommer helt an på personens menneske- og livssyn.

Nogle mener, at abort er mord, fordi idet, at der er tale om et foster, så er det liv. Andre mener, at der først er liv, når fosteret er mere end 12 uger gammelt (abortgrænsen i DK er 12 uger).

Nogle mener, at alle ufødte børn har ret til liv (artikel 3 af menneskerettighederne). Andre mener, at abort er en menneskeret, fordi kvinden har ret til at bestemme over egen krop. 

Nogle mener, at livet er en gave ligemeget hvad og vælger at beholde barnet, selvom de evt. ved på forhånd ved en scanning, at barnet bliver svært hjerneskadet og aldrig nogensinde vil kunne komme til at tale, gå mm. Andre mener, at dette vil betyde en nedsat livskvalitet, som de ikke vil byde barnet og derved få en abort. 

I andet indlæg har jeg tilføjet nogle links til, hvordan Amnesty bl.a. opfatter abort:  https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1840820


Brugbart svar (0)

Svar #3
30. oktober 2018 af VietCoungVu

Altså ateister tænker sådan set på samme måde dem der har en tro. Og aborter er jo nok noget, som de fleste mennesker synes er forfærdeligt. Men unge uviden mennesker vil jo bare slippe væk fra det ansvar, som de skal til at tage.


Skriv et svar til: Ateister og abort

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.