Almen studieforberedelse (AT)

Matematik A, er det muligt?

05. september 2018 af Rasko90 - Niveau: A-niveau

Jeg er lige startet på HF som 28-årig, og har en stor drøm om at komme til at læse Biologi på Aarhus Universitet. Jeg har noteret mig at man skal havde 7,0 i Matematik A for at kunne komme ind. Dette er faktisk det eneste punkt jeg er lidt bange for.

Jeg har Matematik C nu, jeg føler jeg er godt med, men jeg bruger rigtig rigtig lang tid derhjemme på at lære det, da det slet ikke falder naturligt for mig. Jeg havde en i min Biologi klasse, der fortalte mig bare Matematik B var mange niveauer over C. Jeg er godt med på at niveauet stiger, men måden han lagde det ud på var, hvis man ikke kunne få 10 eller derover på C kunne man godt glemme B. 

Jeg vil egentligt bare høre om der er nogle som har haft meget svært ved matematik, men som er kommet igennem det med vilje? For mig er det meget det med at huske formler, hvordan man isolere osv. Hvis Matematik ikke falder naturligt for en, er A så overhovedet muligt? Jeg har ingen ide om hvad der skal til for at få 7 i Matematik A.

Jeg vil afslutte med at sige, min motivation fejler ikke noget, jeg er klar på at smide 2 år af mit privatliv ud til fordel for at studere. 

Beklager hvis det blev lidt rodet, det var bare lige mine tanker som jeg fik skrevet ned.

På forhånd mange tak ;-) 

Vh

Rasmus.


Brugbart svar (1)

Svar #1
05. september 2018 af SelmaWho

Jeg er ikke specielt god til matematik, men nu har jeg det på A-niveau og indtil videre er jeg godt med. Så længe man følger med og laver lektierne og evt. stiller spørgsmål om de ting man er i tvivl om. For mig lyder det som om du godt kan klare det.


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. september 2018 af anonym000

Du skal nok klare det!

"jeg føler jeg er godt med, men jeg bruger rigtig rigtig lang tid derhjemme på at lære det, da det slet ikke falder naturligt for mig."

Koste hvad det vil! Det er sindsygt vigtigt at bruge så lang tid som nødvendigt for at forstår det. Længere er den faktisk ikke. 

Jeg var ikke nogen haj til matematik i folkeskolen, men jeg fik stadig 12 i mat A, og på nuværende tidspunkt er jeg i gang med en teoretisk universitetsuddannelse som kræver at man lære en helmasse abstrakt matematik (signifikant forskellig fra mat A!). I alle matematik fag på uni har jeg også fået 12.

Det handler næsten udelukkende om vilje !

Jo mindre talent man har jo mere tid skal man bruge op det. Så simpelt er det ifølge min mening ;D.

Der er mange som er dygtigere end mig til matematik, men så må jeg bare bruge længere tid for at følge med det eller endnu bedre være foran dem!

- - -

...............


Skriv et svar til: Matematik A, er det muligt?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.