Historie

Er Balkankrigene også krigene i Eksjugoslavien?

10. september 2018 af Gymsv - Niveau: B-niveau

Hejsa. 

Jeg skal skrive en opgave hvor jeg skal redegøre for krigen på Balkan. Jeg ved at Balkankrigene brød ud i henholdsvis 1912 og 1913. Dog er jeg i tvivl om krigene i Eksjugoslavien og Jugoslaviens sammenbrud (1991) ligger under emnet Balkankrigene. 

På nettet er der en masse information om krigene i Eksjugoslavien, og ikke så meget når man søger på Krigen på Balkan. Jeg tænker derfor at Krigen på Balkan måske bare populært kaldes for Eksjugoslavien. Altså at det i virkeligheden er de samme krige (?)

Håber meget I kan hjælpe. På forhånd tak!


Brugbart svar (1)

Svar #1
10. september 2018 af ringstedLC

Som jeg lige husker det, blev Jugoslavien (ikke at forveksle med Kongeriget Jugoslavien) dannet efter 2. Verdenskrig med Tito som den samlende figur. Det var landene Bosnien-Hercegovina, Kroatien, Makedonien, Montenegro, Serbien og Slovenien, der vel ligesom resten af de europæiske lande havde mange stridigheder bag sig. Husk på, at man regner attentatet på den østrigske prins i Sarajevo for det, der udløste 1. Verdenskrig.

I 90'erne, efter Tito, brød de gamle uvenskaber ud igen som Krigen i Eks-Jugoslavien (Balkankrigene).

Prøv at slå de enkelte lande op, istedet for Balkan.


Skriv et svar til: Er Balkankrigene også krigene i Eksjugoslavien?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.